Spørsmål og svar

Vi får ikke tilgang til nett, hva gjør jeg?

Gutt, 16

Hei, jeg skal begynne på VGS til høsten men jeg har ett problem: Jeg har ikke nett i huset. Vi har akuratt flyttet til kommunal og moren min har over 2 mil i gjeld, og tjener 5 tusen i måneden og faren min er i fengsel så vi får ikke satt opp nett pga gjeld. Vi kjenner absolutt ingen som kan registrere det i dems navn. Kommunen og NAV sa nei til å hjelpe. Jeg har ikke hatt nett på 2 år og gikk gjennom hele 10. Klasse på papir og fikk veldig lave karakterer fordi jeg ikke leverte online, men på papir siden ofte måtte jeg levere dagen etter fristen. Telenor, telia, altibox og ice nekter å la oss få nett. Hva skal jeg gjøre? Jeg vil ikke ha lave karakterer på VGS.

Svar

Hei.

Du får svar fra både Lånekassen og NAV.

Lånekassen:

Det høres ut som en vanskelig situasjon. Veldig mye forutsetter at man har tilgang til nett, å klare seg uten kan være en utfordring.

Det er dessverre begrenset hva Lånekassen kan hjelpe til med i denne situasjonen, men det er et par ordninger som kan være aktuelle. Dersom foreldrene dine har lav inntekt, så kan du ha rett til inntektsavhengig stipend. Når Lånekassen vurderer om du har rett til dette stipendet, så ser de på foreldreinntekten to år tilbake. Dersom foreldrene dine har hatt lav inntekt kortere en det, så er det lurt å gi beskjed til Lånekassen om det etter at du har søkt, slik at de sjekker opp mot nyere tall.

Lånekassen har også en ordning som kalles borteboerstipend. Dette er en ordning for de som må flytte hjemmefra, enten på grunn av lang avstand til skolen eller andre årsaker som gjør at en ikke kan bo hjemme under skolegangen. Hvorvidt du vil falle inn under denne ordningen eller ikke kan jeg ikke si her og nå, men dersom det viser seg umulig å gå på skole og du må flytte til et sted du har nett, så kan du henvende deg til Lånekassen slik at de kan vurdere situasjonen.

Vi legger ved to artikler om disse stipendene.

NAV:

Du skriver at dere ikke får hjelp fra NAV. Da antar vi at din mor har søkt om dette, og fått et skriftlig brev hvor det står at hun har fått avslag. Din mor kan klage på dette. Hvis hun ikke skriftlig har søkt om hjelp til dette, så må hun gjøre det. Be gjerne din mor om å ringe NAV igjen, dersom hun vil at vi ser på saken hennes igjen. Vi kan nås på telefon 55 55 33 33, tastevalg 1.

Dersom det ikke lar seg gjøre å få nett hjemme, så er alternativene å jobbe med skoleoppgaver på biblioteket og låne nettet der, eller jobbe med skoleoppgaver på skolen. Det går an å høre med skolen om det er mulig å få til en ordning.

Vi håper det løser seg.

Vennlig hilsen Lånekassen og NAV, i samarbeid med ung.no


Besvart: 27.6.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål