Operasjon regnes som gyldig fravær?
Jente, 17
Hei, jeg skal operere kneet, og må være hjemme i flere dager. Dette vil skje ved starten av skoleåret som kommer (vg3), og er redd for at jeg får fravær. Jeg har sett på udir, men finner ikke mye om kirurgi. Får jeg fravær for å operere kneet, eller er dette gyldig fravær som ikke teller på vitnemålet?
Hei!
Ja, du vil få registrert fravær de dagene du er borte fra skolen på grunn av kneoperasjonen, men dette regnes som dokumentert fravær. Med legeerklæring eller annen dokumentasjon fra sykehuset kan fraværet unntas fra vitnemålet etter reglene om helsegrunner. Det viktigste er at du gir beskjed til skolen og leverer dokumentasjon så snart som mulig.
Siden dette skjer i starten av Vg3, er det også lurt å avtale med kontaktlærer hvordan du kan følge undervisningen og ta igjen eventuelt arbeid når du er tilbake. God bedring med operasjonen, og lykke til med det siste skoleåret!
Mvh
Rådgiver og karriereveileder
Besvart: 25.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål