Overføre barnetrygd til far?
Jente, 19
Hei. Meg og barnefar har gått fra hverandre for 4 måneder siden å i den forbindelse har ikke nav overført barnetrygden på barnefar selv om han har søkt om det og lagt frem samværsavtale. Fikk brev om stans i barnetrygd for 4 måneder siden også, men den ble aldri stanset? Barnet bor fast hos han og annenhver helg hos meg. Men jeg får fortsatt barnetrygden. Har spurt og sagt i fra til NAV nå selv også men de gir ingen tydelige svar. Hva skal vi gjøre med det her? Får barnefar tilbakebetalt for 4 måneder tilbake eller er det jeg som må tilbakebetale det jeg har fått til han eller til nav? Barnefar krever at jeg betaler det jeg får i barnetrygd heretter til han. Men kan han virkelig det? Jeg kommer jo sikkert til å bli tilbakekrevet av NAV uansett. Så det er vel ikke rett at jeg skal overføre noe penger til barnefar i det hele tatt for han må vel ta det her igjennom nav? Men det tar tydeligvis veldig lang behandlingstid eller hva det enn er. Hva gjør man i den situasjon her?
Svar
Hei!
Når barnetrygden skal endres på grunn av et samlivsbrudd, vil den forelderen som har barnet registrert på sin adresse i folkeregisteret ha rett til barnetrygd fra måneden etter flyttingen er registrert.
Hvis barnetrygden fortsatt utbetales til deg, kan det være nødvendig å tilbakebetale beløpet til Nav, ikke til barnefaren direkte. 
Nav vil sende et brev til den nye bostedsforelderen med informasjon om muligheten til å søke om barnetrygd, og det kan være nødvendig å søke på nytt for å få barnetrygden overført til barnefar.
Når det gjelder tilbakebetaling, vil Nav normalt kreve tilbakebetaling fra den som har mottatt barnetrygden feilaktig. Det er ikke riktig at du skal overføre penger direkte til barnefar, da dette skal håndteres av Nav.
Hvis det er feilutbetaling, vil Nav ta seg av tilbakebetalingen og eventuelt kreve beløpet tilbake fra deg.
Det kan være lurt å følge opp med Nav for å sikre at søknaden om endring av barnetrygd blir behandlet korrekt, og at folkeregistrert adresse er oppdatert.
Hvis det er forsinkelser i behandlingen, kan det være på grunn av saksbehandlingstiden hos Nav.
Du kan gjerne ringe oss på familielinjen på 55 55 33 33, tastevalg 1 + 3 
så kan vi se på det sammen.
Besvart: 29.9.2025
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål