Spørsmål og svar

Hva er forskjellen på førstegangsvitnemål og ordinær kvote?

Jente, 16

Hei, hva er forskjellen førstegangsvitnemål og ordinær kvote innenfor juss studeringen?

Hei,

Et førstegangsvitnemål er et vitnemål du får hvis du har fullført og bestått videregående skole på normal tid. Dette er vanligvis 3 år. Det står «Førstegangsvitnemål» på vitnemålet ditt om du har dette.

Vitnemål fra yrkesfaglige utdanningsprogram kan ikke merkes som førstegangs vitnemål. Du kan likevel konkurrere i kvoten for førstegangsvitnemål så lenge du ikke fyller mer enn 21 år i året du søker opptak. Mer om dette finner du i artikkelen som jeg har lagt ved.

Det er i dag forskjell på karakterkravet om du konkurrerer i den ene eller den andre kvoten, men forskjellen varierer mellom de forskjellige universitetene. Du kan se dette ved å gå inn på www.samordanopptak.no hvor tidligere karakterkrav er lagt ut for alle.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Karriererådgiver ved Veiledningssenteret i Follo, i samarbeid med Ung.no

Besvart: 15.5.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål