Spørsmål og svar

Hvorfor må vi lære fremmedspråk på ungdomsskolen og vgs ?

Gutt, 16

Hvorfor må vi lære fremmedspråk (tysk) på ungdomskole og VGS?

Hei.

Skolen settes sammen av flere fag. Det er utdanningsmyndighetene som bestemmer hvilke fag vi skal ha på skolen. De bestemmer også hva vi skal lære om i de forskjellige fagene. I læreplanen står det dette om fremmedspråk:

"Å lære et fremmedspråk dreier seg først og fremst om å bruke språket – å lese, lytte, snakke og skrive – i forskjellige sammenhenger. I tillegg innebærer det kommunikasjon om og innsikt i andres levemåter, livssyn, verdier og kulturer, noe som kan føre til større bevissthet om egen kultur og nye muligheter til opplevelser."

Hvis du mener at dette er feil og ønsker å engasjere deg i skolepolitiske saker, så anbefaler jeg at du melder deg inn i en interessepolitisk eller politisk organisasjon.

Lykke til!

Hilsen
Ombudet for barn og unge i Viken fylkeskommune
i samarbeid med ung.no
finn ditt ombud på elevombudene.no

Besvart: 2.9.2021

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål