Hvordan kan jeg få hjelp til å flytte ut av barnevernsinstitusjonen?
Jente, 13
Hei, jeg har det dårlig og mista venner og dusje, pusse, og ofte sent på kveld for å chatte med eldre folk og slutta å sove og eg bor i en barneverninstitisjon men trives velddig dårlig. Jeg hadde en veldig tung dag med politiet og legevakta og gikk inni rommet mitt etter ansatte låste den opp og jeg sa til han om at eg vil være alene og sliten, han flyttet seg ikke og at han vil ha en hyggelig samtale og da eg skulle lukke døra plasserte han armen på døra og blokkerte meg fra å lukke mens eg ba han om å la meg være alene og ble mer opphisset og irritert og til slutt så prøvde eg å bare gå ut av rommet mitt men han grep meg mens eg reagerte på det og prøvde å slippe løs og ble lagt ned på gulvet av han og en til mannlig ansatt lengre enn nødvendig for å si at de vil ha en hyggelig samtale selvom eg tydelig ville ikke og spør meg spørsmål og eg var ikke voldelig på gulvet, og de slapp meg kun etterhvert mens eg gråt hardt og følte meg enda verre hvordan kan eg få hjelp til å bli flytta?
Hei!
En barnevernsinstitusjon skal gi barna som bor der forsvarlig omsorg, beskyttelse og behandling. Dette følger av barnevernsloven § 10-1.
De ansatte på barnevernsinstitusjonen har i utgangspunktet ikke lov til å bruke fysisk makt eller tvang overfor deg. Hvis det er åpenbart nødvendig for å gi deg forsvarlig omsorg og beskyttelse, kan de likevel brukte milde former for fysisk makt. Dette kan for eksempel være å holde deg kortvarig fast eller lede deg.
De ansatte kan også bruke tvang i akutte faresituasjoner dersom det er strengt nødvendig for å avverge skade på deg eller andre. Dersom de bruker fysisk makt eller gjør andre inngrep i dine rettigheter, skal de skrive en tvangsprotokoll. Denne skal de gjennomgå med deg, og du kan da si fra om du ønsker å klage.
Barnevernet har ansvar for å følge deg opp mens du bor på institusjon. Jeg anbefaler deg derfor å snakke med kontaktpersonen din i barnevernet, og fortelle hvordan du har det, og at du ikke ønsker å bo på institusjonen lenger. Du kan også fortelle om hendelsen der du ble lagt i gulvet, og hvordan du opplevde dette. Du har rett til å si din mening og medvirke i alle forhold som berører deg, og dine meninger skal vektlegges i samsvar med din alder og modenhet. Det betyr likevel ikke at du kan bestemme.
Hvis du mener at de ansatte på institusjonen har brukt mer fysisk makt og tvang enn de har lov til, kan du klage til Statsforvalteren ved å benytte dette skjemaet. Du kan også klage til Statsforvalteren om du mener barnevernet ikke hører på deg. Statsforvalteren skal passe på at barnevernet og barnevernsinstitusjonene gjør jobben sin, og følger lover og regler.
Håper svaret er til hjelp!
Hilsen juristen, ung.no
Besvart: 26.6.2026
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål