Skal jeg ha ordinært vitnemål eller førstegangsvitnemål?
Jente, 18
Jeg strøk R1-eksamen i VG2 etter at jeg ble trukket opp til eksamen, men jeg besto selve faget og fikk karakteren 2 i standpunkt. I løpet av VG3, høsten 2025, tok jeg eksamen opp igjen som privatist. Jeg hadde allerede forsøkt én gang tidligere uten å bestå, men denne gangen besto jeg og fikk karakteren 2. Da jeg senere sjekket vitnemålet mitt, stod det at jeg hadde fått ordinært vitnemål. Gir dette mening?
Hei
Dersom du bestod R1-eksamen som privatist mens du gikk på VG3, skal du i utgangspunktet kunne få førstegangsvitnemål.
Jeg vil råde deg til å ta dette opp med vitnemålsansvarlig på skolen du har gått på. Du vil da få et mer konkret svar og avklaring på hva du har rett til.
Hilsen rådgiver, Ung.no
Besvart: 25.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål