Spørsmål og svar

Jeg har guttekjæreste, men tiltrukket av en jente i klassen!

Jente, 13

Hjelp meg! Jeg har en guttekjæreste men det er en jente i klassen min som er søt og kul. Jeg skulle ønske hun ikke var så slem mot meg fordi hun pleier å slå meg men hun sier det bare er tull. En gang så prøvde hun å kysse meg men jeg trakk tilbake siden jeg ble nervøs selv om jeg ville, den dagen sendte hun meg en melding når jeg kom hjem og spurte om jeg ville kysse og jeg sa ja men dagen etter sa hun at hun var redd for å ødelegge vennskapet vårt. Nå er hun egt frekk mot meg men hun flørter også mye. Hun holder meg i hånden, holder rundt meg og klemmer på meg. Jeg blir varm av det. Er jeg bi? Jeg er og veldig glad i guttekjæresten min og jeg føler meg heterofil.

Hei,

Takk for at du skriver til ung.no.

Det høres ut som du står i mange følelser på en gang. Du er glad i kjæresten din, samtidig som du kjenner at du blir tiltrukket av en jente i klassen. Det er ikke uvanlig å oppleve slike følelser i ungdomsårene, og det betyr ikke at du må ha svaret på om du er heterofil, bifil eller noe annet akkurat nå. Mange bruker tid på å bli kjent med hva de føler og hvem de blir tiltrukket av.

Når du beskriver at du synes denne jenta er søt, at du ønsket å kysse henne, og at du blir varm når hun holder deg i hånden eller klemmer deg, kan det tyde på at du har følelser for henne eller er nysgjerrig på henne på en romantisk måte. Samtidig er det bare du som kan kjenne etter hva disse følelsene betyr for deg.

Jeg legger også merke til at du forteller at hun slår deg og kan være frekk mot deg. Selv om hun sier at det er tull, er det viktig at vennskap og forelskelser føles trygge og gode. Ingen skal slå deg eller behandle deg på en måte som gjør deg lei deg eller ukomfortabel. Det er lov å sette grenser og si fra hvis noe ikke føles greit.

Du trenger ikke bestemme deg for en merkelapp nå. Det viktigste er å være ærlig med deg selv om følelsene dine og å være sammen med mennesker som behandler deg med respekt. Hvis dette er noe du tenker mye på eller synes er vanskelig, kan det også være fint å snakke med en helsesykepleier på skolen eller en annen trygg voksen.

Håper svaret mitt er til hjelp. Ønsker deg alt godt!

Vennlig hilsen

helsesykepleier

Besvart: 25.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål