Kan jeg klage på arrkorreksjon på Aleris?
Jente, 20
Hei! Jeg tok en arrkorreksjon av piercingarr hos Aleris i februar. Hadde arr på begge ørene, der der var små kuler etter for trange piercinger. Fjernet arr på begge ørene, på begge sider av der piercingen var. Den ene siden av øret ble veldig bra. Den andre siden er det fortsatt arrvev igjen på forsiden av øret. Ser at det fortsatt er arrvev igjen, da det enda er en klump der som er lysere enn resten av huden. Det jeg lurer på er om jeg har rett på eller mulighet til å få fikset dette av Aleris? Når jeg ser tilbake på bilder av stingene er det åpenbart at ikke hele klumpen ble fjernet på den siden. En av grunnene til at jeg ikke har tatt det opp før er fordi jeg flyttet til en ny by. Jeg har også sosial angst, som har stoppet meg fra å ta kontakt med de og spørre. Jeg lurer også på om det er for sent å ta kontakt med de nå, da operasjonen var i februar. Bør jeg ta kontakt og høre om det er mulig å fikse? Tusen takk for svar!!
Svar
Hei!
Jeg kan dessverre ikke si så mye om hvilke rettigheter man har på Aleris. Aleris er et privat firma som jeg ikke kjenner til. I tillegg er det vanskelig for meg å si noe nøyaktig om hva som ville vært et rimelig resultat av arrkorreksjonen, når jeg ikke kan undersøke deg selv.
Men jeg tenker at hvis det nå har gått 9 måneder, er det ikke noe i veien for å kontakte Aleris og høre hvordan de stiller seg til at du fortsatt har arr. Det at du kan "bevise" at de ikke har fjernet alt, er jo noe du uansett kan spørre dem om, evt klage på.
Kanskje kan du be noen andre hjelpe deg med å kontakte dem, hvis du kvier deg? Det er ikke uvanlig å ha med seg noen på litt ukomfortable timer - eller bare timer/avtaler man kvier seg til. Man kan ta med en venn eller slektning f eks.
Så er det èn ting hvilke "garantier" og rettigheter du har som pasient hos et privat firma som Aleris. Det vet jeg som nevnt ikke så mye om, og her kan de ulike klinikkene nok ha ulik policy på.
En annen ting er at alle leger uansett har de samme grunn-reglene når de behandler pasienter. Dvs at hvis du f eks ble feilbehandlet eller ønsker å klage dem inn, kan man gjøre det uansett om klinikken er offentlig eller privat. Man skal ikke få dårligere behandling privat enn man har rett på i det offentlige.
Når man er misfornøyd med behandlingen, anbefales det å først ta direkte kontakt med dem man fikk behandling av - altså Aleris i dette tilfellet. Hvis det ikke fører frem eller er mulig (pga konflikt eller annet), kan man klage til Helsetilsynet/Fylkeslegen i det fylket. Pasient-og brukerombudet kan hjelpe deg med dine rettigheter for en klage.
Du kan også spørre fastlegen om hjelp til vurdering - er det rimelig å klage, eller er det noe man må forvente (at det en viss risiko for at en operasjon ikke blir 100%).
Så prøv gjerne noen av disse alternativene. Jeg tenker at det uansett kan være greit å først spørre hva som har skjedd og hvorfor det ikke ble så bra. Hvis man ikke er fornøyd med svaret eller hjelpen, kan man vurdere å klage inn.
Masse lykke til!
Alt godt! Vennlig hilsen lege, ung.no
Besvart: 12.11.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

