Når ser du resultatene av treningen?

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)
POSITIVT: Det finnes mange ulike måter å trene både styrke og utholdenhet på. Finn en treningsform du trives med og gi deg ros for de øktene du klarer å gjennomføre.

Vi er alle ulikt bygget opp og genene våre bestemmer mye av hvordan vi reagerer på treningen. Noen kan oppleve store kroppslige endringer etter kort tid, mens andre må trene lenge for å oppleve endringer. Dette er noe av grunnen til at du ikke bør sammenlikne deg med andre. Uansett vil god trening sammen med et sunt og variert kosthold kunne føre til god helse og kroppslige endringer for alle.

Utgangspunktet FØR man startet å trene er av betydning

Selv om vi ikke kan endre genene våre kan alle oppnå helsemessige resultater ved trening, MEN det finnes ingen snarvei til raske resultater. Utgangspunktet du har før du starter treningen er avgjørende: en utrent person vil oppleve større fremgang enn en som har trent mye fra før. Etter flere år med regelmessig styrketrening vil du etter hvert nå ditt potensiale, og du kan da ikke forvente mer enn små bedringer i styrke.

Ulike typer trening gir ulike typer resultater

Resultatene du får av treningen avhenger også av hva du trener. Helsedirektoratet anbefaler at barn og unge er i aktivitet i minst én time hver dag. Trener du mer enn dette vil det kunne gi enda bedre helse.

Det finnes mange ulike måter å trene både styrke og utholdenhet på. Finn en treningsform du trives med og gi deg ros for de øktene du klarer å gjennomføre. Det er viktig at treningen utføres med god teknikk.

Det tar tid å bygge større muskulatur og øke yteevne. For å bli god på noe må man trene på det man vil bli god på. Et godt tips er å få hjelp fra en med kompetanse på trening til å sette opp et treningsprogram tilpasset deg og dine mål. Dette kan for eksempel være en fysioterapeut, manuellterapeut eller en personlig trener.

Nok mat og hvile er avgjørende

Hvis du går ut for hardt uten å la kroppen tilpasse seg treningen kan man bli skadet, derfor er det lurt å trene med god teknikk og nok hvile (restitusjon) mellom øktene. Ved styrketrening anbefales det at du har en restitusjon på 48 timer mellom hver styrkeøkt for samme muskelgruppe. Et sunt og næringsrikt kotshold er også avgjørende for resultater. Dersom du ikke får i seg nok mat og/eller ikke restituerer godt nok etter en økt vil resultatene fra treningen utebli og du kan ende opp med skader.

Med et sunt og variert kosthold, regelmessig trening med nok restitusjon kan det ofte gi resultater etter 8-12 uker med trening. Trening er ferskvare, så dersom du ikke fortsetter treningen kan resultatene forsvinne.

Det anbefales at du trener regelmessig, så ved å ha 3-4 øker i uken med variert trening kan du opprettholde den positive effekten du har av trening. MEN selv om man er syk eller ikke får trent regelmessig en periode betyr det ikke at man begynner på null når man starter opp treningen igjen. Alt er bedre enn ingenting, så dersom man klarer å holde seg litt aktiv vil det kunne gi godt utgangspunkt for å øke på med treningsmengde ved anledning.

Rådene

  • Finn en treningsform du liker.
  • Bestem deg for at dette er noe du vil.
  • Tren regelmessig.
  • Spis nok og sunn mat.
  • La kroppen få nok hvile. På denne måten får du mest mulig ut av treningen din uten å bli skadet.
  • Få hjelp fra en med kompetanse på trening til å sette opp et treningsprogram tilpasset deg og dine mål.
  • Og sist, men ikke minst: Ha det gøy når du trener og gi deg selv ros for vel gjennomført trening

Skrevet av Fysioterapeuten, ung.no

Sist oppdatert: 25.11.2018

Kilder:

Raastad et al., 2010: Styrketrening: I teori og praksis.

Offentlig og kvalitetssikret
Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)
POSITIVT: Det finnes mange ulike måter å trene både styrke og utholdenhet på. Finn en treningsform du trives med og gi deg ros for de øktene du klarer å gjennomføre.
Fikk du svar på det du lurte på?
Les også

Gener og trening

Alle kan få gode resultater av trening, men hvordan resultatene blir for akkurat deg i forhold til utseende, muskelstørrelse, utholdenhet og prestasjon, henger også i stor grad sammen med genene eller arvestoffet du har med deg.

Tegning av gutt som trener

Styrketrening

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)
Aktuelt

Skal du fjerne hår eller ikke?

Du bestemmer selv om du vil fjerne hår på kroppen og i ansiktet eller ikke. Her får du noen tips og råd om hårfjerning.

Tegning av gutt på badet som har barbert seg på halve kroppen. Illustrasjon: ung.no

Alarmtelefonen har døgnåpen chat

Utsettes du for vold, trusler, overgrep eller omsorgssvikt? Trenger du noen å snakke med? Du kan chatte med Alarmtelefonen for barn og unge hele døgnet.

Holder mobil med Alarmtelefonen 116111 åpent (foto: ung.no)

Små og store penisplager

Svie, nupper, blemmer eller kløe? Plager med penis som ikke har vært der før? Noe er helt ufarlige og forsvinner av seg selv mens annet bør kanskje vurderes av lege.

HJELP?! Noe ukjent som skjer i underlivet? Gradvise forandringer som skjer i ungdomstiden er som oftest helt normal. Foto: Colourbox