Hvor mye trening er nok – og for mye?

Hvor mye trening som er akkurat passe finnes det ikke noen fasit på. Men i denne artikkelen får du tips til hvordan du kan finne ut hva som er passe mengde for deg.

Mann som løper(colourbox.com)
AKTIV: Helsedirektoratet anbefaler unge å være aktive i minst én time hver dag. Med ”aktiv” mener de ALL bevegelse du gjør i løpet av dagen.

I media finnes det mye informasjon om hvor ofte du bør trene. Det kan være forvirrende for mange.

Det er dessverre ingen fasit på hvor mye trening som er nok, eller hvor mye trening som er for mye. Det er fordi det varierer fra person til person og kommer helt an på hvilken trening du utfører, treningsgrunnlaget ditt og hvor mye hvile (restitusjon) du får mellom øktene.

Denne artikkelen gir deg altså ingen fasit på hvor mye trening som er passe, men den gir deg forhåpentligvis noen råd for hvor mye trening som kan være passe for deg - og råd dersom treningen har begynt å ta for stor plass i livet ditt.

Gir deg bedre helse og en sterkere kropp

Helsedirektoratet anbefaler barn og unge til å være aktive i minst én time hver dag. Med ”aktiv” mener man all bevegelse man gjør i løpet av dagen (gå, løpe, ha gym, gå i trapper, rydde rommet og så videre).

Man bør være aktiv med høy intensitet minst tre ganger i uken og da utføre aktiviteter/trening som øker muskelstyrke. Høy intensitet er når pusten går mye raskere enn vanlig, for eksempel ved løping.

Hvor mye trening er bra?

Hvis du er aktiv i mer enn én time om dagen vil det gi enda bedre helse. All trening er bedre enn ingen trening, men for å få en god helseeffekt er det lurt å trene regelmessig (2-3 dager i uken).

Det er veldig viktig å kjenne at man kan ha det gøy når man trener, nettopp fordi det da er større sjans for at man klarer å trene regelmessig. Her kan dere lese mer om å ha det gøy på trening.

Noen ønsker kanskje å trene flere dager i uken, fordi de synes det er gøy, eller satser på en idrett. Her kan du lese mer om det å satse på en idrett.

Det er på ingen måte nødvendig å trene hver dag, og heller ikke mange timer om dagen!

Mye viktigere er det at den treningen man gjør er variert, og av god kvalitet. Trening er ikke alltid gøy, og de dagene man kjenner at man ikke har lyst eller orker å trene er det faktisk helt lov å ta fri fra treningen.

Men ofte kan trening hjelpe på humøret og være lettere å gjennomføre når man først kommer seg på trening.

Kroppen trenger næring etter trening

Rett etter en treningsøkt er det slik at musklene i kroppen blir brutt ned, men hvis vi tilfører den nok næring og hvile/restitusjon klarer den å bygge seg opp igjen og bli sterkere av treningen. Les flere tips til hva du bør spise før og etter trening her.

Jo hardere treningsøkten er, jo lenger tid trenger kroppen til å hente seg inn igjen.

En tung treningsøkt med høy intensitet krever for eksempel mer restitusjon enn en rolig gåtur i én time. Hvis du ikke gir kroppen næring eller hvile, vil ikke kroppen få tid til å bygge seg opp igjen. Resultatene fra treningen kan da utebli.

Uten næring og hvile vil ikke kroppen heller ha energi til å klare å trene. Kroppen kan si ifra hvis den får for mye trening og for lite hvile, for eksempel ved at man mangler energi og ved at man får skader.

Når man over tid ikke lar kroppen hente seg inn igjen etter trening, kan det oppstå overbelastning eller overtrening.

Rabdomyolyse - lær deg symptomene

Som reaksjon på veldig utmattende trening, kan man få noe som heter rabdomyolyse. Det handler om at store mengder muskelceller dør, og innholdet i dem lekker ut i blodet.

Rabdomyolyse er ikke veldig vanlig, men kan være svært alvorlig, og det er derfor viktig å vite om den. Noen av tegnene på sykdommen er rødlig urin (te-farget), feber, slapphet, magesmerter og kvalme.

Det er viktig å ta kontakt med helsepersonell dersom man har slike symptomer i forbindelse med trening.

Når treningen tar overhånd

Noen kan ha lyst å trene hver dag fordi de føler at de må det av ulike grunner. Hvis du over en lengre periode pusher kroppen for mye og kjenner at treningen ikke er gøy er det verken bra for humøret ditt eller kroppen din.

Kanskje blir du veldig stresset og sur hvis du går glipp av en treningsøkt, og kanskje avlyser du avtaler som du til vanlig hadde hatt veldig lyst å bli med på for å heller gå å trene.

Dette kan være tegn på at treningen tar for mye plass i livet ditt.

Hvis du er usikker på om du er overtrent eller opplever at treningen tar over livet ditt er det lurt å snakke med noen voksne, for eksempel foreldre, helsesykepleier eller lærere.

Tips til hvordan man kan ha et sunt forhold til trening

  • Finn noe du liker å trene, da er det lettere å fortsette med treningen
  • Tren regelmessig og husk at du gjør en stor tjeneste til deg selv og helsen din når du trener. Det er IKKE nødvendig å trene hver dag!
  • All trening er bedre enn ingen trening
  • For å få energi til å trene er det viktig med nok næring og nok hvile
  • Det er GREIT å ikke trene hvis man ikke har lyst
  • Ikke la treningen komme i veien for å gjøre andre kjekke ting i hverdagen
  • Husk å få nok hvile (restitusjon) og mat mellom treningsøktene dine, slik at kroppen har nok energi til å yte på trening og for å unngå at man blir utslitt
  • Hvis du er usikker på om du er overtrent eller opplever at treningen tar over livet ditt er det lurt å snakke med noen voksne, for eksempel foreldre, helsesykepleier eller lærere.
  • Hvis du opplever symptomer på overtrening bør du ta kontakt med lege

Du kan lese mer om overtreningssyndrom her.

Skrevet av Fysioterapeuten, ung.no

Sist oppdatert: 17.02.2019

Offentlig og kvalitetssikret
Mann som løper(colourbox.com)
AKTIV: Helsedirektoratet anbefaler unge å være aktive i minst én time hver dag. Med ”aktiv” mener de ALL bevegelse du gjør i løpet av dagen.
Fikk du svar på det du lurte på?
Les også

Slik får du motivasjon til å trene

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Knyter skolissene (colourbox.com)

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

GODT: Et sunt og variert kosthold gir deg de næringsstoffene kroppen trenger og får deg til å føle deg bra. Foto: Colourbox

Styrketrening

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)
Aktuelt

Skal du fjerne hår eller ikke?

Du bestemmer selv om du vil fjerne hår på kroppen og i ansiktet eller ikke. Her får du noen tips og råd om hårfjerning.

Tegning av gutt på badet som har barbert seg på halve kroppen. Illustrasjon: ung.no

Alarmtelefonen har døgnåpen chat

Utsettes du for vold, trusler, overgrep eller omsorgssvikt? Trenger du noen å snakke med? Du kan chatte med Alarmtelefonen for barn og unge hele døgnet.

Holder mobil med Alarmtelefonen 116111 åpent (foto: ung.no)

Små og store penisplager

Svie, nupper, blemmer eller kløe? Plager med penis som ikke har vært der før? Noe er helt ufarlige og forsvinner av seg selv mens annet bør kanskje vurderes av lege.

HJELP?! Noe ukjent som skjer i underlivet? Gradvise forandringer som skjer i ungdomstiden er som oftest helt normal. Foto: Colourbox