Mobilen er ødelagt – hva gjør jeg?

Har mobilen fått svart skjerm, eller blitt ødelagt på annen måte uten at det var din skyld? Da kan du ha rett på gratis reparasjon eller en helt ny telefon.

Sist oppdatert: 01.03.2024 Av: Ung.no og Forbrukerrådet

Illustrasjon av en ung jente som er usikker på hva hun bør gjøre nå som mobilen har sluttet å virke
GRATIS REPARASJON: Ifølge forbrukerkjøpsloven har du krav på gratis reparasjon i fem år etter mobilen ble kjøpt. Illustrasjon: ung.no

Mange skifter mobil ofte, men visste du at mobilene skal lages for å vare lenger enn et par år?

Du har faktisk så mye som fem års klagefrist på mobiltelefon kjøpt av en profesjonell selger.

Kan jeg kreve gratis reparasjon?

Har du behandlet mobilen eller smarttelefonen fint, ikke utsatt den for fukt, slag eller støt ut over det som er normalt, har du gode rettigheter hvis det skjer noe med mobilen din.

Går mobilen din i stykker, er regelen at du kan kreve gratis reparasjon i inntil fem år fra kjøpstidspunktet. Det kommer fram av forbrukerkjøpsloven.

Spar på kvitteringen

Husk kvittering eller kontoutskrift når du går til butikken for å klage.

Selgeren må nemlig kunne se når kjøpet ble gjort, og at du kjøpte mobilen i akkurat den butikken.

Hva skjer om mobilen må repareres igjen?

Her avhenger rettighetene dine av når mobilen din ble kjøpt.

Har du kjøpt mobilen din FØR 01.01.2024, gjelder følgende regler:

  • De første seks månedene etter kjøpet skal alle feil regnes som fabrikkfeil, dersom ikke selgeren beviser noe annet. Selger har altså bevisbyrden for at feilen på mobilen skyldes deg.
  • Etter de seks første månedene, er det du som må bevise at det er noe feil på mobilen.
  • Hvis selgeren har hatt mobilen inne til reparasjon to ganger for samme problem, og feilen er der igjen når du har brukt den litt, kan du ha rett til å heve kjøpet. Dette gjelder kun hvis det er en større feil du klager på, for eksempel en feil som gjør at hele mobilen går i svart.

Har du kjøpt mobilen ETTER 01.01.2024, gjelder følgende regler:

  • Selger har kun ett reparasjonsforsøk før du kan kreve heving.
  • I tillegg er fristen for fabrikasjonsfeil utvidet fra seks måneder til to år: Alle feil som oppstår de første to årene regnes som fabrikasjonsfeil, og selger må bevise at feilen skyldes deg.

Her er noen punkter du bør huske på

  • Er det noe feil på mobilen din, kan du som utgangspunkt velge mellom at selger reparerer den eller tilbyr en ny, tilsvarende telefon som den du hadde.
  • Hvis det blir veldig dyrt for selgeren å skaffe en ny telefon til deg, må du godta at han reparerer den.
  • Hvis reparasjonen av telefonen tar mer enn syv dager, har du krav på lånetelefon i venteperioden.
  • Selgeren kan ta betalt for reparasjon eller undersøkelse som ikke dekkes av reklamasjonsrettighetene dersom det er avtalt på forhånd.
  • Hvis det ikke er informert om at en undersøkelse av mobilen vil koste penger før du leverer den inn til reparasjon, skal du ikke betale for undersøkelsen hvis det viser seg at det likevel ikke var noe feil på mobilen.
  • Ved heving skal du få kjøpesummen tilbake mot å levere tilbake telefonen der du kjøpte den.

Få hjelp til å følge opp klagen din

Hvis du har klagd skriftlig til selgeren av mobilen, for eksempel med en SMS eller e-post, og du opplever at du ikke kommer noen vei, kan du ta kontakt med Forbrukertilsynet – helt gratis. Forbrukertilsynet kan mekle i saker som dette.

Forbruketilsynet har også mye godt stoff for deg som ønsker å klage på et produkt.

Les også:

Illustrasjon av en ung jente som er usikker på hva hun bør gjøre nå som mobilen har sluttet å virke
GRATIS REPARASJON: Ifølge forbrukerkjøpsloven har du krav på gratis reparasjon i fem år etter mobilen ble kjøpt. Illustrasjon: ung.no

Spørsmål og svar

Fikk du svar på det du lurte på?
Temasider