Hva gjør du når mobilen ikke virker?

Hva gjør du hvis mobiltelefonen din slutter å virke eller sletter kontaktene dine? Her er mobiltelefonrettighetene dine.

GRATIS REPARASJON: Ifølge forbrukerkjøpsloven har du krav på gratis reparasjon i fem år etter kjøpstidspunktet, så lenge du har behandlet mobiltelefonen fint. Illustrasjon: ung.no

Mobiltelefonene i dag er gjerne avanserte, og er som regel med oss overalt. Teknologien utvikler seg hele tiden, og mange mobileiere skifter derfor mobil ofte. Men visste du at mobilen skal lages for å vare lengre enn et par år? Det er en fem års klagefrist på mobiltelefon kjøpt av en profesjonell selger.

Kan kreve gratis reparasjon

Har du behandlet mobilen eller smarttelefonen fint, ikke utsatt den for fukt, slag eller støt ut over det som er normalt, har du gode rettigheter hvis det skjer noe med mobiltelefonen din. Det kommer fram av forbrukerkjøpsloven. Går mobiltelefonen din i stykker, er regelen at du kan kreve gratis reparasjon i inntil fem år fra kjøpstidspunktet.

Husk kvittering eller kontoutskrift når du går til butikken for å klage. Selgeren må nemlig kunne se at du kjøpte mobilen i akkurat den butikken.

Hva skjer om mobilen må repareres igjen?

Butikken har en rett til å reparere feilen først, men ikke i det uendelige.

Hvis selgeren har hatt mobilen inne til reparasjon to ganger for samme problem, og feilen er der igjen når du har brukt den litt, kan du ha rett til å heve kjøpet. Dette gjelder kun hvis det er en større feil du klager på, for eksempel en feil som gjør at hele mobilen går i svart.

Ved heving skal du få kjøpesummen tilbake mot å levere tilbake telefonen der du kjøpte den.

Her er noen punkter du bør huske på

  • Er det noe feil på mobilen din, kan du som utgangspunkt velge mellom at selger reparerer den eller tilbyr en ny, tilsvarende telefon som den du hadde. Hvis det blir veldig dyrt for selgeren å skaffe en ny telefon til deg, må du godta at han reparerer den.
  • Hvis reparasjonen av telefonen tar mer enn syv dager, har du krav på lånetelefon i venteperioden.
  • De første seks månedene etter kjøpet skal alle feil regnes som fabrikkfeil, dersom ikke selgeren beviser noe annet. Selger har altså bevisbyrden for at feilen på mobilen skyldes deg. Etter de seks første månedene, er du du som må bevise at det er noe feil på mobilen.
  • Selgeren kan ta betalt for reparasjon eller undersøkelse som ikke dekkes av reklamasjonsrettighetene dersom det er avtalt på forhånd. Hvis det ikke er informert om at en undersøkelse av mobilen vil koste penger før du leverer den inn til reparasjon, skal du ikke betale for undersøkelsen hvis det viser seg at det likevel ikke var noe feil på mobilen.

Klage på høye regninger

Mener du at mobiloperatøren din har krevd for stor betaling av deg, er det mobiloperatøren du må klage til først. Hvis dette ikke løser saken, kan du klage videre til Brukerklagenemda.

Fakta

Få hjelp til å klage!

  • Har du vært i skriftlig kontakt med selger (motpart) og opplever at du ikke kommer noen vei, kan du ta kontakt med Forbrukertilsynet.
  • Bruker du deres klageveileder, får du hjelp til å skrive klagebrev til den som har levert varen eller tjenesten du vil klage på.

Ikke gi deg!

Hvis du har klagd skriftlig til selgeren av mobilen, for eksempel med en SMS eller e-post, og du opplever at du ikke kommer noen vei, kan du ta kontakt med Forbrukertilsynet – helt gratis. Forbrukertilsynet kan mekle i saker som dette.

Forbruketulsynet har også mye godt stoff for seg som ønsker å klage på et produkt.

Skrevet av Forbrukerrådet

Sist oppdatert: 01.10.2018

Offentleg og kvalitetssikra
GRATIS REPARASJON: Ifølge forbrukerkjøpsloven har du krav på gratis reparasjon i fem år etter kjøpstidspunktet, så lenge du har behandlet mobiltelefonen fint. Illustrasjon: ung.no

Fakta

Få hjelp til å klage!

  • Har du vært i skriftlig kontakt med selger (motpart) og opplever at du ikke kommer noen vei, kan du ta kontakt med Forbrukertilsynet.
  • Bruker du deres klageveileder, får du hjelp til å skrive klagebrev til den som har levert varen eller tjenesten du vil klage på.
Fikk du svar på det du lurte på?
Les også

Angrer du på noe du har kjøpt?

Angrerett er at du har rett til å angre på et kjøp. Det kan du gjøre i løpet av 14 dager etter at du har mottatt varen.

Hva gjør du når mobilen din er ødelagt?

Har du kjøpt en mobil som blir ødelagt, er det greit å vite hvilke rettigheter du har.

Sinna jente (colourbox.com)
Aktuelt

Å nei, ikke mensen nå!

Skal du ha mensen akkurat den uka du skal på badeferie? Her er noen tips hvis det passer dårlig med mensen akkurat nå.

Skal sette inn tampong på badet (ung.no)

Hva skjer hvis du ikke består alle fag?

Har du strøket på eksamen eller ikke fått godkjent et fag på VGS? Her kan du lese om konsekvensene av det – og hvordan du kan komme deg videre.

Norges grunnlovsdag - 17. mai

17. mai feirer vi Grunnloven og at Norge er et demokrati hvor alle borgerne har de samme rettighetene.

17. mai-tog (foto: colourbox.com)