Slik klager du på varer eller tjenester

Det kan føles kjipt å klage på noe, men ifølge Forbrukerrådet får de fleste som klager det de har krav på.

Sist oppdatert: 21.02.2024 Av: Ung.no og Forbrukerrådet

Illustrasjon av en ung person som har fått en vare som var ødelagt eller som ønsker å klage på en vare eller tjeneste
DET LØNNER SEG Å KLAGE: Når en vare eller tjeneste ikke står til forventningene, sier loven at vi har rett til å klage. Illustrasjon: ung.no

Visste du at du har minst to års klagefrist når du kjøper noe av en profesjonell selger? Eller at du har to års klagefrist når du kjøper brukte varer av en privatperson?

Her får du noen tips til hvordan du kan gå fram for å klage, og hvem du kan kontakte for hjelp i saken din.

Hvordan skrive en klage?

Klagen skal rettes til den som har solgt deg varen eller tjenesten.

Det er som regel større sjanse for å bli tatt alvorlig hvis du sender klagen skriftlig. Da dokumenterer du samtidig når klagen er sendt, noe som kan være en fordel hvis det skulle bli uenigheter.

Vet du ikke hvor du skal begynne?
Sjekk ut Forbrukerrådets nye klageguide.

Der finner du blant annet:

  • forskjellige maler til klagebrev – her legger du inn informasjon om saken din, laster ned/skriver ut og sender til selger eller leverandør av tjenesten
  • eksempler på når du bør klage og hva du har rett på
  • ofte stilte spørsmål om klaging og reklamasjonsrett
  • grunner til hvorfor du bør klage
  • tips og råd hvis klagen din blir avvist

Hvordan klage på dårlig kundeservice?

Hvis du har opplevd dårlig kundeservice, har du ingen lover og regler som gir deg rettigheter.

De fleste butikker er likevel interesserte i tilbakemeldinger fra kundene sine, så send gjerne en e-post og forklar det du er misfornøyd med.

Forhåpentligvis vil en skriftlig klage til selger løse saken. Gjør det ikke det, har du mulighet til å ta saken videre til Forbrukerrådet eller en annen klagenemnd – altså en annen gruppe eller utvalg som behandler klager.

Oversikt over andre klagenemder

I noen tilfeller er ikke Forbrukerrådet de rette til å hjelpe hvis klagen din blir avvist.

Avhengig av situasjon er det ulike klagenemder du kan kontakte:

  • Forbrukertilsynet
    Forbrukertilsynet kan behandle saker mellom en privatperson og en næringsdrivende – det vil si en butikk, nettside eller lignende. De behandler også saker mellom to privatpersoner.

    OBS! Saken kan kun behandles her hvis det ikke er et annet sted som kan behandle saken.
  • Brukerklagenemnda
    Er det feil på telefonregningen? Da kan du klage til Brukerklagenemda.
  • Finansklagenemnda
    Hvis du ikke blir enig med banken eller forsikringsselskapet, kan du klage videre til noe som heter Finansklagenemnda. Denne nemnda behandler også klager mot inkassoselskap.
  • Norsk Reiselivsforum
    Har du vært ute og reist og opplevd problemer? Eller kanskje du har hatt trøbbel når du har reist med kollektivtransport? Da er det Norsk Reiselivsforum du bør kontakte videre.

Det finnes også flere andre klagenemnder. En oversikt finner du på Forbrukerrådets nettsider.

Vil du klage på lege eller annen helsetjeneste?

Har du hatt en dårlig opplevelse i helsevesenet, kan du henvende deg til Pasient- og brukerombudet.

Les mer om hvilke tjenester de tilbyr i artikkelen nedenfor.

Illustrasjon av en ung person som har fått en vare som var ødelagt eller som ønsker å klage på en vare eller tjeneste
DET LØNNER SEG Å KLAGE: Når en vare eller tjeneste ikke står til forventningene, sier loven at vi har rett til å klage. Illustrasjon: ung.no

Spørsmål og svar

Fikk du svar på det du lurte på?