Har jeg rett til å få penger tilbake av banken når jeg er svindlet?
Jente, 17
Hei, jeg ble satt for svindel og ble trukket 7k fra kontoen min gjennom helthjem da jeg skulle motta penger. Jeg ga engang kode og personalia passord og ga alt opplysning om korte mitt. Meldt til politet men saken ble henlagt pga ukjent personen. Har banken krav på å gi meg pengene tilbake? Jeg meldte saken ca sikra etter 19-20t både til politet og Banken at jeg ble sagt for svindel på nette. Hva kan jeg gjøre for å få pengene? Jeg vet at jeh har gjort feil men viste ikke at det var svindel og sånn skjer. Men jeg vil gjerne få pengen tilbake siden fordelene mine har lavinntekt og samtidlig jeg jobba hele sommeren og tjente pengene og 7k er borte nå. Hjelp jeg vil vite om jeh kan virkelige få pengene tilbake. Hva sier loven om banken ikke vil dekke betaling. Jeg er fortsatt under 18, fordelene har heller ikke forsikringer som reiseforsikring de ha kun bil forsikring. De er virkelig fattig og kanke dekke eller hjelpe meg med å få 7k tilbake, nå for jeh heller ikke kjøpe julegaver
Svar
Hei!
Personlige passord, fødselsnummer eller BankID skal ikke deles med andre. BankID-avtalene som inngås med banken har flere vilkår som handler om at kunden ikke skal dele denne typen opplysninger. Siden du er under 18 år, vil det antagelig være et spørsmål om det er foreldrene dine eller banken som er ansvarlig.
Spørsmålet i slike saker er ofte om kunden har handlet i god tro eller om kunden burde skjønt at bank opplysninger ikke skulle deles på den måten de har gjort.
Hovedregelen er at det er banken som er ansvarlig for tap ved såkalte «uautoriserte betalingstransaksjoner». Ved misbruk av bankkort og nettbank er banken ansvarlig for tap kunden ikke har samtykket til. Bankens ansvar reduseres derimot i takt med økt grad av klandreverdighet hos kunden i henhold til finansavtaleloven § 35 tredje ledd. Har kunden opptrådt grovt uaktsomt svarer kunden for en egenandel på 12 000 kroner. Har kunden opptrådt forsettlig svarer kunden for hele tapet.
Jeg anbefaler deg å kontakte banken din å forklare saken. Dersom banken mener at du har ansvaret og at de derfor nekter å dekke tapet, kan bankens avgjørelse klages inn for Finansklagenemnda.
Du kan lese mer i denne artikkelen i Finansavisen.
Hilsen Juristen
Besvart: 9.12.2022
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål