Ble lurt av en på finn.no - hva gjør jeg?
Gutt, 18
Hei, jeg ble scammet av en på finn for over 4000 kroner. Siden det er skjedde på vipps (forskuddsbetaling), fikk jeg ikke noe erstatning fra banken. Har likevel hørt at dette kan dekkes på en slags forsikring, spørsmålet mitt er hvilken forsikring dekker dette (og må man betale en månedlig/årlig sum til dette forsikringsselskapet, slik at de dekker tapet om noe slikt skulle skje). Litt lenger siden, skjedde noe liknende også (da med over 6000 kroner). Det skjedde ikke på vipps, men ved hjelp av kontonummer. Nettsiden det skjedde på sier at det er såpass lenge siden at de ikke kan sjekke detaljene rundt transaksjonen. Men jeg har sjekket på nettsidens kriterier for å opprette konto, og man må bekrefte med sin identitet med mobilnummer (som ikke skjedde), i tillegg til at nettsiden ikke har registrert noen av e-mailene som ville blitt brukt til å registrere konto der (med andre ord, konto ble aldri opprettet der). Det kan ikke være så lett å trekke penger fra folk liksom. Trenger hjelp.
Svar
Hei Gutt 18 år.
Det er dessverre en krevende situasjon du beskriver, men det finnes noen muligheter og viktige ting du kan vurdere:
Forsikring som kan dekke tapet:
- Innboforsikring: Noen innboforsikringer inkluderer dekning mot svindel eller økonomisk kriminalitet. Dette gjelder særlig for saker knyttet til netthandel eller svindel på digitale plattformer.
- Betalingsforsikring: Enkelte banker og kortselskaper tilbyr forsikringer for kjøp, men dette er ofte mer vanlig for kredittkort enn direkte Vipps-overføringer.
- Reiseforsikring: Noen reiseforsikringer dekker også økonomiske tap knyttet til netthandel, spesielt hvis du bestilte noe som skulle brukes i forbindelse med en reise.
Du må sjekke vilkårene i din nåværende forsikringsavtale. Hvis du ikke har en slik dekning, kan det være lurt å vurdere en forsikring som dekker svindel fremover. Disse forsikringene betales som regel med en månedlig eller årlig premie. Men hvert forsikringsselskap har ulike vilkår, så dette må du sjekke med forsikringsselskapene direkte.
Anmelde svindelen:
Selv om banken ikke kan refundere deg, bør du anmelde saken til politiet. Dette kan bidra til at de som står bak svindelen blir stilt til ansvar, og dokumentasjonen kan også være nyttig hvis du kontakter et forsikringsselskap.
Kontakt Finn.no og Vipps:
- Finn.no: Selv om de ikke kan refundere deg, bør du melde saken til Finn slik at de kan blokkere svindlere fra å bruke plattformen.
- Vipps: Meld fra om svindelen, slik at de kan undersøke og eventuelt blokkere brukeren.
Ved svindel gjennom kontonummer:
Hvis du har blitt svindlet via en bankoverføring, kontakt banken din og forklar situasjonen. Selv om de kanskje ikke kan refundere beløpet, kan de muligens starte en undersøkelse.
Forebyggende råd:
For fremtidige kjøp anbefales det å:
- Bruke sikre betalingsløsninger: Velg betalingsmåter som tilbyr kjøpsbeskyttelse (f.eks. PayPal eller kredittkort).
- Unngå forskuddsbetaling: Betal heller ved overlevering hvis mulig.
- Sjekke selgerens profil nøye: Se på omtaler og historikk.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 22.11.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål