Spørsmål og svar

Jeg føler at ingen i klassen liker meg og at de ser ned på meg...

Jente, 13

Jeg føler meg så dum, jeg føler at ingen i klassen liker meg at de ser ned på meg, jeg er bare meg selv fordi alle sier at man skal være seg selv, men folk viser med kroppsspråket ar de ikke liker meg, at de synes jeg er dum å irriterende. Noen har til å med sakt det rett ut til meg. Så jeg er blitt litt mer stille sier ikke så mye fordi jeg ikke vil at folk skal hate meg. Å jeg vill ha nye venner.

Svar

Hei, og takk for at du skriver til ung.no!

Så vondt det må være å ha en følelse av at folk ikke liker deg for den du er. Selv om du ser på kroppsspråket deres at de ikke liker deg, er det ikke sikkert at du har rett. Det kan hende at du tolker de feil, og at det er dine egne negative tanker som overbeviser deg om at du ikke blir likt.

Det er strevsomt å ha det sånn som du har det nå. Jeg forstår godt at du gjerne vil ha litt hjelp, og jeg tenker det er så bra at du tar kontakt med oss her i ung.no. Det er et steg i riktig retning for deg.

Din følelse av å ikke bli likt handler om selvbildet ditt, og det kan du jobbe med for å få det bedre :-) Når du får bedre selvbilde, er det lettere å få nye venner og akseptere seg selv akkurat slik man er :-)

For enkelhet skyld kan en dele selvbilde inn i seks punkter.

1. Det fysiske. Mange føler seg bedre med seg selv hvis de trener regelmessig og spiser sunt. Dette er med på å bygge et godt selvbilde. Start med å gå turer, deretter lett jogging, sykling eller melde deg inn i et treningssenter for mer variert trening, kan være lurt. Dette er også en utmerket arena for å treffe mennesker som liker og som gjør det samme som deg selv.

2. Det emosjonelle. Følelsene dine, hvordan du takler ting. Mange har en negativ selvinstruksjon, det vil si at de ofte sier til seg selv: "Nei, det kan jeg ikke, det tør jeg ikke, jeg er ikke god nok, jeg svetter i hendene, jeg rødmer og er usikker, jeg er dum…"

Det vil hjelpe deg til å bli mer fornøyd og få det bedre med deg selv, hvis du jobber med å ha en mer positiv monolog med deg selv og erstatter eventuelle negative tanker med positive tankemønster. Da kommer du i en positiv sirkel. Den enkleste måten å jobbe med dette på, er å snakke positivt til deg selv, og støtte og oppmuntre deg selv aktivt og regelmessig daglig.

Du kan begynne i dag ved å si til seg selv om og om igjen mange ganger for dag noen av følgende setninger: "jeg er en flott person og jeg liker meg selv", "det kommer til å gå bra", "det er ikke så nøye", "det går over", "jeg er bra nok som jeg er", " jeg gjør så godt jeg kan, så får det gå som det går", "andre liker å være sammen med meg", "jeg er like bra som alle andre", "pytt sann, det går an å leve med en og annen dårlig dag", "jeg ser bra ut" eller andre setninger som passer for deg. Det kan være til god hjelp at du jobber med å finne fram til noen slike enkle, oppmuntrende setninger og skriver dem ned på lapper som du henger opp f.eks. på speilet på badet og andre steder du ser ofte. Still deg opp foran speilet og si disse setningene høyt til deg selv. Det virker litt uvant til å begynne med, men det virker positivt etter hvert. Husk at øvelse gjør mester, og du trenger mye og ofte trening på dette.

Det er fullt mulig for deg å styre hva du bruker tid til å tenke på. Du kan aktivt oppsøke andre tanker som er mer positive for deg hvis negative tanker kommer over deg. La de negative tankene komme inn i oppmerksomheten din og se på dem som skyer som driver forbi over himmelen og ut av oppmerksomheten igjen. Hvis en negativ tankesky stopper opp i oppmerksomheten din, så kan du iverksette tankestopptiltak. Tankestopp gjør du ved å aktivt fokusere på noe annet. Enten ved å mentalt oppsøke andre tanker eller ved og bruke hjelpemidler som TV, internett, musikk, andre omkring deg eller utføre en aktivitet som krever all din oppmerksomhet. Positive tanker og følelser om seg selv bygger selvbilde.

3. Det som gir deg mening. Hva er det viktige i ditt liv? Fritidsaktiviteter? Vennskap? Politiske aktiviteter? Finn ut hva som er viktig og meningsgivende for deg, å ha et større fokus på dette. Det er ofte drivkraften i dagliglivet og gir oss mennesker en følelse av sammenheng. Det definerer også en del av den personen du er.

4. Din kompetanse. Hva er du flink til? Hva mestrer du? Dette er ofte forbundet med selvtillit, vi får selvtillit av å kjenne mestringsfølelsen over noe vi kan godt. Er det skolen? Sportsaktiviteter? Hvordan kan en utvikle seg her?

5. Din tilhørighet. Hvem eller hva tilhører du? Med hvem eller hva kjenner du tilhørighet? Venner? Familie? Deg selv? Å definere dette for seg selv, bygger selvbilde. Du blir bevisstgjort i forhold til roller og grupperinger.

6. Summen av alle punktene; Identitet. Når du har et avklart forhold til hvordan du ser ut, hvordan du tenker og hva du føler om deg selv, hva som gir mening, hvilke kompetanse du har og hvem/hva/hvor du tilhører, har du et noenlunde avklart bilde av din identitet, hvem du selv er.

I tillegg til å jobbe med deg selv, tenker jeg at det er viktig at du søker støtte og hjelp hos de voksne som du har rundt deg. Har du noen du kan snakke med, som du har tillit til og som du vet kan lytte og forsøke å forstå litt? Det kan være foreldre, en lærer eller andre voksne som du er trygg på. Det vil være godt for deg å snakke litt med de voksne som kjenner deg godt, slik at du kan få ekstra god støtte og bli møtt med godhet og kjærlighet. Det tenker jeg at du trenger for å forstå at du absolutt er god nok

Jeg vil også anbefale deg å gå til helsesykepleier på skolen din eller Helsestasjon for ungdom. De kan tilby støttesamtaler over tid og sammen kan dere jobbe for at du skal få det bedre med deg selv. De kjenner til flere gode hjelpeteknikker, som jeg tror vil være til nytte for deg nå.

Ta vare på deg selv! Jeg ønsker deg alt godt.

Lykke til!

Vennlig hilsen helsesykepleier, ung.no

Besvart: 20.10.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål