Slitt med kviser etter jeg begynte med Cerazette. Hva bør jeg gjøre?
Jeg har gått på ceracette i ca et år nå, og har slitt en del med kviser. Har prøvd epiduo og financea uten at det hjalp noe særlig. Var hos legen og hun foreslo og begynne på antibiotika (Lymesyklin) kombinert med epiduo i tre måneder. Synes det virker litt skummelt å gå så lenge på antibiotika og hva om det ikke har noen effekt? Ville det vært bedre å bytte p pille istedenfor? I og med at plagen oppstod etter at jeg begynte på disse
Hei!
Jeg kan godt forstå at du synes tre måneder med antibiotika høres lenge ut. Lymecyklin i opptil tre måneder, sammen med f.eks Epiduo, er imidlertid en vanlig behandling ved kviser.
Samtidig er det absolutt relevant at kvisene kom etter at du startet med Cerazette. Kviser er en kjent bivirkning av denne typen p-piller. Derfor synes jeg det høres fornuftig ut å spørre legen om det kan være aktuelt å prøve en annen type prevensjon i stedet for eller før antibiotikabehandling.
Noen typer p-piller kan ha en gunstig effekt på kviser, men de passer ikke for alle. Hva som er best for deg avhenger blant annet av hvorfor du bruker Cerazette og om du kan bruke prevensjon som inneholder østrogen.
Jeg vil derfor råde deg til å ta en ny prat med legen om dette før du bestemmer deg. Hvis dere velger Lymecyklin, er tre måneders behandling ikke uvanlig, og effekten kan vurderes underveis.
Ønsker deg alt godt og lykke til, håper dette var til nytte for deg!
Vennlig hilsen legen, ung.no
Besvart: 30.9.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål


