Spørsmål og svar

Er det normalt at man kan kjenne føflekker på huden?

Jente, 15

Er det normalt at man kan kjenne føflekker på huden? Er redd for kreft. Har ingen store føflekker og noen av de er helt flate kan ikke kjennes, men noen står bittelitt ut fra huden så jeg kan kjenne den når jeg legger fingeren over

Hei, kjære du! Takk for spørsmål til ung.no!

Det er helt normalt at noen føflekker står litt mer ut enn andre og at du da kan kjenne de når du stryker fingrene over ja. Det er ikke farlig.

Når det gjelder kreft i føflekker så er det viktig å følge med på om de føflekkene du har endrer seg i utseende. Dersom en føflekk plutselig blir mye større, endrer form, farge eller du opplever at den klør eller blør- så er det lurt å sjekke ut føflekken hos legen. Her kan du lese mer om hvordan du kan undersøke føflekkene dine selv. Dersom du gjør det en gang i blant så tenker jeg du ikke trenger å uro deg for hudkreft, da vil du kunne oppdage hvis føflekken oppfører seg annerledes.

Dersom du tenker mye på dette og er bekymret, så ta en tur til helsestasjonen for ungdom, fastlegen eller helsesykepleier på skolen for å snakke mer om dette.

Ønsker deg en god sommer og lykke til, håper dette var til nytte!

Vennlig hilsen

legen, ung.no

Besvart: 27.7.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål