Spørsmål og svar

Har jeg fortsatt krav på rabatt fra forsikringen?

Gutt, 20

Jeg byttet bilforsikring i januar. Forsikringen lar kundene installere en boks i bilen som måler hvordan man kjører. Kjører man pent kan man få opptil 30% av prisen refundert. Da forsikringen ble aktiv i Januar fikk en sms om at jeg kunne aktivere boksen som jeg skulle ha mottatt i posten. Men jeg mottok ingen boks. Jeg ringte forsikringsselskapet som da sa at de skulle sende boksen. Noen uker gikk uten at noe kom. Jeg purrer igjen og de sier de skal sende den på nytt. Denne kommer heller ikke. De sier da at de skal sende en med ekspress-post, og det ikke skulle ta mer enn 2 uker. Men den har heller ikke kommet. Forsikringen funker slik at om man ikke har brikken aktivert får man en nøyral score og sparer dermed ingenting. Jeg har nå kjørt i over 3mnd uten å bruke brikken og har derfor heller ikke mottatt noen besparelse. Har jeg krav på å motta de 30% i besparelse, selv om jeg ikke har benyttet boksen? Det var jo tross alt en av grunnene til at jeg valgte denne forsikringen

Svar

Hei!

Det er vanskelig å si helt konkret om du har krav på denne rabatten eller ikke. Årsaken til dette er fordi at dine (og forsikringsselskapets) rettigheter er avhengige av hva som står i selve forsikringsavtalen din.

Jeg råder deg først og fremst å undersøke hva som står i avtalen. Sjekk om det står noe om rabatt, dersom det har skjedd feil ved utlevering/postgang av dette målerinstrumentet. Hvis du ikke finner avtalen, kan du be forsikringsselskapet om å sende den til deg, og eventuelt vise deg hvor det står informasjon om rabatten og målerinstrumentet.

Dersom du føler at avtalen ikke gir en god forklaring, og at forsikringsselskapet ikke vil løse saken din på en god måte, kan du klage inn saken til Finansklagenemnda. Finansklagenemnda kan behandle saken din gratis og fatte en avgjørelse:

Finansklagenemnda (FinKN)

Lykke til, så håper jeg dette løser seg på best mulig måte!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 12.4.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål