Spørsmål og svar

Urimelig avtalevilkår hos IF forsikring- Er det lovlig?

Gutt, 17

Hei. Jeg var i en ulykke der jeg kjørte i en annen bil. Når jeg meldte inn til IF forsikringselskapet mitt, får jeg beskjed om at forsikringen gjalt ikke folk under 35år. Noe jeg synes er rart da meg og min mor snakket med de og ble enig om en forsikring til 16 åring. Da er spørsmålet mitt, er det ulovlig å skjule slik informasjon i pris tilbud? Og endre på tilbud etter man har takker ja?

Svar

Hei Gutt 17 år.

Forsikringsavtalen er en avtale mellom deg og selskapet. Hvilke rettigheter og plikter du har, er avhengig av hva som står i avtalen. Du bør derfor gå nøye gjennom denne, og se om avtalevilkårene regulerer det du har spørsmål om. Dersom du ikke har avtalen for hånden, kan du sikkert finne vilkårene på selskapets hjemmeside, eventuelt be om å få dem tilsendt.

Har forsikringsselskapet sagt at du vil være dekket og avtalevilkårene sier at du ikke er dekket, har selskapet lurt dere inn i en avtale, men det kan være vanskelig å bevise hva som var avtalt dersom det foregik muntligt.

Dersom du mener at forsikringsavtalen er urimelig og/eller ikke er i samsvar med det som er avtalt kan du starte med å sende en skriftlig klage til forsikringsselskapet (e-post). Husk å ta vare på en kopi av klagen du sender til motparten. Vi anbefaler at du nevner at du har fått klageveiledning.

Dersom dere ikke blir enige etter at du har sendt mindst en skriftlig klage kan du ta saken til Finansklagenemnda.

Blant forsikringsrelaterte saker, behandles klager vedrørende forståelsen av forsikringsvilkår og lovgivning i forbindelse med konkrete saker, for eksempel om et forhold er dekket av forsikringen eller ikke.

Finansklagenemnda finner du her: http://www.finkn.no/

Finansklagenemnda besvarer generelle henvendelser fra forbrukere på både telefon kl. 13:00–15:00 (23 13 19 60) og mail post@finkn.no. I utgangspunktet er det kun der det foreligger tvist med et finansselskap at Finansklagenemnda gir tilbakemelding. Når det kommer til generell veiledning om regelverket, gis dette kun i begrenset grad pr e-post. For mer konkrete svar må det registreres en klagesak for ordinær oppfølging.

Blir dere ikke enige etter at du har klaget, vil vi anbefale at du kontakter Forbrukerrådets veiledningstelefon. Du kan ringe de på 23 400 500 mellom 09:00 og 14:00 mandag, tirsdag, torsdag og fredag og mellom 09:00 og 11:00 på onsdager.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 27.5.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål