Spørsmål og svar

Selger har sendt feil vare og vil ikke ta ansvar. Hva kan jeg gjøre?

Gutt, 18

Hei, Jeg hr bestillt en motor fra et firma, der jeg oppga motorkode, regnr. og biltypen min. Har fått deil motor/ men motorkoden er rett. Men er feil tydligvis. Jeg har sendt en klage til de. Men de mener at jeg er den profesjonelle parten innenfor dette kjøpet. Er dette sant? Siden jeg fant en motorkode på nettet er jeg blitt profesjonell? Og et firma som har gjort dette i over 30 år ikke er det. Jeg betalte for bytte av motor på verksted. Jeg vil at de skal ta ansvar for feilene sine: kjøpe ny motor som er rett, bytte motor og returnere den gamle, kostnadsfritt for meg. Er dette noe jeg kan vinne i retten? Er det noen regler eller lover jeg kan ta med meg videre? Takk på forhand :)

Svar

Hei Gutt 18 år.

Er du privatperson er du selvsagt ikke den profesjonnelle parten i en slik sak. Har du i tillegg gitt riktige opplysninger til selger om varen du ønsker å kjøpe er selger ansvarlig for en feillevering.

Det er forbrukerkjøpsloven som gir deg rettigheter når du har kjøpt en vare av en næringsdrivende, og den ikke er som avtalt.

Når selskapet sender deg en feil motor i forhold til det som er avtalt er det snakk om en mangel.

Selger er ansvarlig for å levere en ny motor som passer til bilen din uten kostnad for deg. Dette betyr at selger ikke kan kreve at du betaler et mellomlegg for å motta en ny motor.

Det er viktig at du sender en skriftlig klage og at du ta vare på klagebrevet du har sendt til senere dokumentasjon i saken. Vi anbefaler at du sender en e-post. Du bør legge til i klagen at du ønsker at du får sendt den riktige motor innen 14 dager og dersom de ikke løser saken innen fristen vi du ta saken videre.

Blir dere ikke enige innen fristen kan du klage til Forbrukertilsynet. Du kan lese mer om klageprosedyren her: https://www.forbrukertilsynet.no/har-du-en-klage

Trenger du ytterligere hjelp i saken kan du kontakte Forbrukerrådets veiledningstelefon. Du kan ringe oss på 23 400 500 mellom 09:00 og 14:00 mandag, tirsdag, torsdag og fredag og mellom 09:00 og 11:00 på onsdager.

Vi håper dette vil være til hjelp og ønsker deg en fin dag videre.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 20.12.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål