Spørsmål og svar

Bilforhandler har solgt en bil med mangler, men tar ikke ansvar.

Jente, 19

Hei, kjøpte min første bil for 3 måneder siden fra bruktbil forhandler for 70 000 kr. Kjøpte elbil. I forrige uke stoppet bilen midt i veien og jeg fikk feilmeldingen "Electric failure, danger!", og måtte taues til verksted. Verkstedet oppdaget at en viktig komponent i batteriet er ødelagt. Det vil koste meg 41 000 kr å bytte ut denne delen. Forsikringen min dekker ingenting, ettersom jeg kun hadde kaskoforsikring. Har i tillegg lån på bilen, så jeg får ikke kvittet meg med den. Jeg kontaktet firmaet som solgte meg bilen, de vil heller ikke hjelpe siden det ikke var noen garanti på bilen da jeg kjøpte den. Jeg leste gjennom kontrakten for å sjekke om jeg har rett på noen form for reklamasjon, da oppdaget jeg at det sto i kontrakten at bilen selges som "del bil/rep. objekt". Dette ble aldri nevnt for meg da jeg kjøpte bilen og sto heller ikke i annonsen. Syntes også prisen blir misvisende. Har jeg mulighet til å få dekt noe av skadene eller få reklamasjon på bilen?

Svar

Hei.

Du har ansvar for å lese kontrakten før du signerer, da avtaler i utgangspunktet er bindende. Men prisen tilsvarer ikke hva som man normal betaler for et reparasjonsobjekt.

Dersom du ikke har klaget skriftlig vil vi anbefale at du gjør dette nå. Du kan skrive at dersom forhandleren ikke tar ansvar for feilen innen 7 dager vil du ta saken videre. Du kan argumentere for at dette ikke er reparasjonsobjekt, selv om han har lurt deg tiø å skrive under på dette. Du kan skrive at det ikke var nevnt i annonsen og at prisen heller ikke tilsier at det er rep.objekt.

Selv om selger ikke har gitt deg en garanti, har du en reklamasjonsrett i 5 år når du har kjøpt bil av en forhandler.

Dersom du ikke har lagre bildet av annonsen og den eventuel ble annonsert på finn.no er det mulig å få tak i annonsen. Du kan kontakte finn.no sin kundeservice og be om å få annonsen sendt til deg. du finner finn.no sin kontaktinformasjon her: FINN.no hjelpesenter

Dersom du ikke får positiv respons innen på din klage til forhandleren innen den frist du setter kan du ta saken videre til forbrukertilsynet gratis for mekling. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Send inn klage - Forbrukertilsynet

Du kan lese mer om dine rettigheter ved bilkjøp her: Misfornøyd med bilkjøp? – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 21.8.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål