Kjøpt en bil av en forhandler med mangler.
Jente, 20
hei, vi har vert så uheldig å kjøpt en bil med ganske alvorlige feil å mangler av ta auto as. De viste om feilene når de solgte oss bilen. vi kjøpte bilen for over ett år siden å ble lovet en rapport sammen med kjøp. vi ble bare fortalt at folien på bilen var dårlig er også kun dette som står i kontrakten. nå over ett år etter på får vi tilsendt den naf tilstandsrapport en vi skulle fått før kjøp, der står det bla drivverk/ girkasse ikke er som det skal + mye mer. vi klagde samme dag vi mottok bilen. den kom med biltransport, så vi hadde ikke sett på bilen hos forhandler da det ble sakt at den var i meget god stand/strøken. den skulle også att fersk utført service noe som overhodet ikke stemte, viste seg at den ikke hadde hatt det på flere år. ta har ikke vert behjelpelig på noen måter de mener feilene bare er bagateller. nå har vi brukt opp vår forsikring 100 000 kr I advokat å fortsatt ikke kommet til noe løsning. jeg synest det er helt vilt etter at vi fikk rapporten.
Svar
Hei Jente 20 år.
Har du kjøpt en bil som har en mangel og som det ikke var opplyst om i annonsen eller et annet sted er det viktig at du sender en skriftlig klage til forhandleren. Vi anbefaler at du sender en e-post så forhandleren ikke kan si i etterkant at han ikke mottok e-posten. Du kan bruke Forbrukerrådets klagemal som heter "kvalitet". Du finner klagemalen her: Klag til selger : Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)
Du har 5 års reklamasjonsfrist på en bil du har kjøpt av en forhandler og er det en feil du ikke er ansvarlig for (slitasjedeler) skal forhandleren reparere den for egen kostnad.
Tar bilforhandleren ikke ansvar etter at du har sendt minst en skriftlig klage, kan du ta saken til Forbrukertilsynet for gratis mekling. Du finner mer informasjon om klageprosedyren her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet
Du kan lese mer om dine rettigheter ved kjøp av en bil du er misfornøyd med her: Misfornøyd med ? : Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)bilkjøp
Håper dette var til hjelp.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 21.2.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

