Kjøpte nylig en bruktbil. Den har feil! Hva gjør jeg?
Gutt, 18
Kjøpt en 2016-modell med kun 60k km. Varmen på bilen har røket allerede knapt en måned etter kjøp. 9 år gammel bil. Forhandler har i utgangspunkt ingen garantiordning. Må forhandler dekke kostnadene for reperasjon via reklamasjonsretten? Tilsynelatende virket varme ved kjøp. Det har i tillegg kommet driftsmelding om mulig feil ved ABS, ESP og Traction Control. I tillegg har det kommet et varsel BMS om batteriet. Dette var også alt i tilsynelatende orden ved kjøp av bilen. Hvordan kan evt forhandler bevise at dette var i orden ved kjøp? Hvor stor er raten for at jeg faktisk vinner dette i tråd med reklamasjonsretten og at forhandler må betale eller i aller verstefall heve kjøpet? Per nå ingen varsellamper, men varme fungerer fortsatt ikke. Beklager hvis jeg spør på feil sted; isåfall gjerne hint meg i riktig retning.
Svar
Hei
Takk for en god beskrivelse av saken.
UNG.no v/Forbrukerrådet kan svare på dette. Du spør ikke på feil sted.
Les hele svaret før du kontakter selger.
Svaret er langt, men det gir viktig informasjon om dine rettigheter.
Kort oppsummert: dette kan du klage på.
Oppdager du en mangel ved bilen må du så raskt som mulig, og innen rimelig tid klage til selger.
Hva som er innen rimelig tid må vurderes konkret.
Etter forbrukerkjøpsloven vil det alltid være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen.
Du har en absolutt klagefrist på fem år fra du overtar bilen.
Det gjelder også ved bruktbilkjøp.
Etter dette kan du ikke holde forhandleren ansvarlig for feil på bilen, med mindre selger gjennom en garantiavtale har påtatt seg ansvar i en lengre periode. I din sak er det ingen garanti, ut ifra det du opplyser om.
Men - du har forbrukerkjøpsloven i ryggen, som nevnt ovenfor.
Så hva sier egentlig loven?
Loven sier at du har rett til å klage hvis bilen ikke er som avtalt eller hvis den er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med.
Dette kan blant annet fremgå av kjøpekontrakt eller salgsannonsen til bilen.
Er det ikke avtalt noe om bilens egenskaper i forkant, skal bilen være i samsvar med det en normalt kan forvente av bilen ut ifra dens egenskaper som for eksempel alder, kjørelengde, pris, tidligere bruk/allmenntilstand og servicehistorikk.
OBS!
Bilens tilstand må vurderes ut ifra dens totale alder, ikke fra tidspunktet du kjøpte bilen.
Som kjøper kan du ikke forvente det samme av en brukt bil som av en ny bil.
Det vil også være en mangel dersom forhandleren har gitt feil opplysninger av betydning eller holdt tilbake vesentlig informasjon som forhandleren kjente eller burde kjenne til.
Selger vil ikke være ansvarlig for problemer som skyldes feil bruk av bilen, manglende vedlikehold eller ulykkeshendelser i perioden du har vært eier av bilen.
Selger vil heller ikke være ansvarlig for problemer som skyldes normal slitasje eller forhold du visste eller måtte kjenne til på kjøpstidspunktet.
Hva må du gjøre nå:
Send en skriftlig klage til selger. Det kan du gjøre per epost.
Forklar hva som er galt med bilen. Forklar det at problemene oppstod kort tid etter overtakelse.
Ta stilling til hva du krever. Når bilen din har en mangel, sier forbrukerkjøpsloven at selger kan 1) rette feilen kostnadsfritt, 2) gi deg en ny tilsvarende bruktbil kostnadsfritt, 3) et passende prisavslag eller 4) heve kjøpet. Merk at terskelen for å heve et kjøp er høy. Det skal en del til.
Hvis manglene ved bilen påfører deg et økonomisk tap, kan du i tillegg kreve tapet erstattet av selger.
Du kan si at du har fått veiledning fra Forbrukerrådet. Bruk gjerne Forbrukerrådets klagebrevmal for kvalitet. Den finner du her: Klag til selger – Forbrukerrådet
Les mer om dine rettigheter ved bilkjøp her: Misfornøyd med bilkjøp? – Forbrukerrådet
Lykke til!!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Besvart: 3.12.2025
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål