Kjøpt bil med mangler fra forhandler - hva kan jeg gjøre?
Gutt, 19
Hei, Har nylig kjøpt en bruktbil fra forhandler for ca en måned siden. Forhandleren bekreftet at dette var en god bil, og at det ikke var noen ulyder. Det første jeg oppdager når jeg kommer hjem fra forhandleren, er at den ene lyspæren foran hadde gått. Videre dagen etterpå oppdager jeg at den ene nøkkelen ikke fungerer, ryggekameraet fungerer ikke og heller ikke cruisecontrollen. I tillegg begynner bilen å lage en ulyd når motoren er varm og det har nå også kommet en lyd bak i bilen ved hjulet som forverres når bilen svinger. Hvilke rettigheter har jeg her? Er dette nok til å klage/reklamere på bilen, og kreve utbedring (uten at jeg trenger å betale noe)/heving av kjøpet? Som nevnt tidligere sa forhandleren at det ikke var noen ulyder i bilen. I annonsen står det at bilen selges med tre måneders garanti. På forhånd takk for svar.
Svar
Hei Gutt 19 år.
Det er forbrukerkjøpsloven som gir deg rettigheter når du som privatperson har kjøpt en bruktbil av en forhandler, og den går i stykker/ikke er som avtalt.
Du har fem års reklamasjonsfrist på feil og mangler uavhengig av hva garantien sier.
Bevisbyrde
Forbrukerkjøpsloven § 18 bestemmer at alle feil som oppstår de første to årene skal regnes som en mangel som selgeren har ansvar for, hvis ikke selgeren beviser noe annet. Det vil si at selgeren har bevisbyrden for at feilen er selvforskyldt eller vanlig slitasje, og du behøver ikke å bevise at det er en produksjonsfeil ved varen. 
Dette kan du kreve når det foreligger en mangel
Reparasjon
Hvis bilen har en mangel, har forhandleren rett til å reparere feilen i hvert fall en gang.
Kun i særlige tilfeller kan du umiddelbart kreve prisavslag eller heving. Dette gjelder i situasjoner der mangelen etter sin art er så alvorlig at det ikke er rimelig å forvente at du skal godta et tilbud om avhjelp.
Retting skal skje innen rimelig tid og uten kostnader eller vesentlig ulempe for deg.
Tilsvarende bil
I stedet for reparasjon kan du kreve en tilsvarende bil (omlevering). Det er imidlertid sjeldent aktuelt med omlevering ved kjøp av brukte biler, fordi det kan bli vanskelig for selgeren å skaffe en tilsvarende bil. 
Prisavslag
Hvis det oppstår nye mangler etter forhandleren har forsøkt å reparere bilen én gang, kan du kreve prisavslag, med mindre det er rimelig med flere reparasjonsforsøk. Prisavslaget skal tilsvare verdireduksjonen bilen har fått som følge av at den har en mangel.
Heving av kjøpet
Istedenfor prisavslag kan du heve kjøpet, med mindre forhandler beviser at mangelen er uvesentlig. 
Det må vurderes konkret i hver enkelt sak hvorvidt mangelen er uvesentlig. På generelt grunnlag kan en si at jo lavere kjøpesummen er sammenlignet med markedsprisen, desto mer skal det til for at kravet er oppfylt.
Erstatning
Har du hatt utgifter som følge av at bilen har hatt en mangel, kan du ha rett til å få nødvendige utgifter erstattet. Merk at du må begrense kostnadene så godt det lar seg gjøre. Husk å ta vare på kvitteringer, slik at du kan dokumentere utgiftene. 
Klag skriftlig til selger
Dersom du etter dette mener at bilen har en mangel, og du og selgeren ikke kommer til enighet muntlig, bør du raskt sende en skriftlig klage til selgeren. 
Vi blir ikke enige
Har du sendt minst én skriftlig klage til motparten, uten at dette har løst tvisten, kan du sende saken til mekling i Forbrukertilsynet. Mekling er frivillig og foregår over telefon og e-post. Målet er at partene skal komme til en minnelig løsning, og Forbrukertilsynet har ikke myndighet til å avgjøre saken. Du kan lese mer om klageprosedyrren her: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne
Du kan lese mer om dine rettighter her: Misfornøyd med bilkjøp? – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 5.9.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål