Kjøpte en mangelfull rullestol av en privatperson som ikke vil ta ansvar.
Gutt, 19
Hei. Jeg har kjøpt en rullestol av en privatperson på finn til 1500kr. Når jeg kom hjem viste det seg at armlenet på stolen var knekt. Jeg kontaktet selger som nekter å ta tilbake stolen og la meg heve kjøpe. Og heller ikke vil betale 750kr i «erstatning». Jeg kan bevise at armlenet var knekt før jeg kjøpte den fordi det er synlig på bildet i annonsen. Men bare når man er klar over det og zoomer inn, det er veldig vanskelig å legge merke til om man ikke er klar over det. I annonsen så sto det «strøken rullestol selges» hvor sannsynlig er det at det er jeg som har rett? Hvilke spesifikke lover kan være relevant her? Kjøpsloven 17 og 18 og forbrukerkjøpsloven 15 og 16? Det som står i annonsen stemmer altså ikke. Men hvilken paragraf «vinner» da av kjøpsloven 17 og kjøpsloven 20. Selger har altså ikke skrevet om feilen i annonsen og kalt stolen strøken. Men jeg oppdaget ikke feilen når jeg møtte selger og så på stolen i 5minutter.
Svar
Hei.
Det er kjøpsloven som gir deg rettigheter når du har kjøpt en vare av en annen privatperson, og den går i stykker eller ikke er som avtalt.
Oppdager du en mangel ved gjenstanden må du så raskt som mulig og, alltid innen rimelig tid, klage skriftlig til selger. I tillegg må du klage innen to år fra du mottok gjenstanden. Overholder du ikke disse fristene, mister du som regel retten til å holde selger ansvarlig.
Gjenstanden har en mangel hvis den ikke er i samsvar med det dere har avtalt, jvf. Kjøpsloven § 17 og § 18. Dette kan fremgå av kjøpekontrakt, skriftlig kommunikasjon med selger eller salgsannonsen til tingen. har du ikke tilgang til annonsen, kan du kontakte finn.no sin kundeservice og be om å få den tilsendt. Du finner kontaktinformasjon til kundeservice her: Åpningstider chat – FINN.no hjelpesente
Du kan også klage hvis du kan bevise at selger har holdt tilbake opplysninger som en kjøper kan forvente å bli fortalt om eller gitt deg villedende opplysninger.
Ved salg av brukte gjenstander tar selger ofte forbehold om at tingen selges «som den er», «som forevist», eller liknende forbehold. Dette betyr at du overtar mer av risikoen for dets tilstand.
Det vil likevel foreligge mangel hvis selger har gitt feil opplysninger av betydning eller holdt tilbake vesentlig informasjon som han kjente eller burde kjenne til.
Videre vil det kunne foreligge mangel hvis gjenstanden på leveringstidspunktet var i vesentlig dårligere stand enn det var rimelig å regne med ut fra kjøpesummen og andre relevante forhold. Disse forholdene må vurderes konkret i den enkelte sak, men rettspraksis setter en relativt høy terskel.
Dette kan du kreve når det foreligger en mangel
Reparasjon
I første omgang kan du kreve at selger sørger for reparasjon av feilen. Selv om du ikke ber om eller ønsker det, kan du ikke nekte selger å utføre reparasjon uten rimelig grunn. Du har ikke krav på lånegjenstand fra en privat selger.
Reparasjonen skal skje innen rimelig tid og uten kostnader eller vesentlig ulempe for deg.
Tilsvarende gjenstand 
Det er sjeldent aktuelt å få erstattet en gjenstand med mangel med et tilsvarende ved kjøp av brukte gjenstander av en privatperson. Du kan ikke kreve et nytt hvis det vil føre til urimelige kostnader eller ulemper for selger. Dette vil ofte være tilfelle for en privat selger fordi det er vanskelig å skaffe noe tilsvarende.
Prisavslag/heve kjøpet 
Hvis selger ikke vil eller kan reparere, har man som hovedregel krav på et prisavslag. Man kan kreve å heve kjøpet ved vesentlig kontraktsbrudd. Dette må vurderes konkret i hver enkelt sak.
Erstatning 
Har du hatt utgifter som følge av at gjenstanden har hatt en mangel, kan du rett til å få nødvendige utgifter erstattet. Husk å ta vare på kvitteringer, slik at du kan dokumentere utgiftene. Du må begrense tapet så godt du kan.
Klag skriftlig til selger
Mener du at det brukte gjenstanden har en mangel, og du og selgeren ikke kommer til enighet muntlig, bør du raskt sende en skriftlig klage til selgeren. Husk å ta kopi av klagen du sender.Giv gjerne selger en frist på 7 dager til å ordne opp.
Vi blir ikke enige 
Har du sendt minst én skriftlig klage til motparten, uten at dette har løst tvisten, har du mulighet til å sende saken til mekling i Forbrukertilsynet. Mekling er frivillig og foregår over telefon og e-post. Du finner mer informasjon her: Send inn klage - Forbrukertilsynet
Du skal dog være oppmerksom på bestemmelsen i kjøpslovens § 20, pkt. 2 som sier at:
"Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro."
https://lovdata.no/lov/1988-05-13-27/§20
Håper dette var til hjelp.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 23.8.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
