Spørsmål og svar

Kjøpt brukt scooter med feil som ikke ble nevnt i annonsen - hva gjør jeg?

Gutt, 17

Hei. Jeg kjøpte nylig en brukt snøscooter som måtte fraktes til meg. Jeg betalte 26K kr for skuteren, og 5.5K kr for frakten. Skuteren ble dirkete levert til en snøscooter forhandler for å få tilstandsrapport. Ved første møte med skuteren så de på verkstedet at det var mye feil/mangler som er dyrt å rette opp i (dette var ting som var synlig på utsiden av skuteren. De har ikke sett på motor etc. så det kan være ytterligere feil). Dette har ikke selger nevnt noe om, og selger mente også at skuteren var i god tilstand uten noen feil/mangler. Skuteren har kun gått 3900km (lavt for en skuter), så jeg har heller ingen grunn til å forvente slike alvorlige feil/mangler. (Bildene i annonsen ser veldig bra ut, og jeg kan ikke se noen av disse feilene. Så utelukker ikke at selger har brukt gamle bilder) Forhandler mente skuteren var verdt 15K kr. Bl.a. er forstillingen på skuter skjeiv, uorginal og skadet (Kan tyde på kollisjon/skade), som er livsfarlig å kjøre med. Hva kan keg gjøre? Takk!

Svar

Hei.

Det beste er å ikke kjøpe usett, særlig når det er en vare som er dyr. Har man kjøpt bør man ikke forhåndsbetale.

Du bør nå først og fremst ta en skjermdump av annonsen og lagre den på din PC. Dersom du ikke har annonsen lengere og du har kjøpt scooteren via Finn.no kan du kontakte deres kundeservice og få annonsen sendt til deg. Når du har kjøpt noe usett har du overtatt mer risiko enn ellers, men har selgeren holdt tilbake vesentlig informasjon er det noe som ses strengt på i jussen.

Prisavslag
Er for eksempel scooteren verd 25 prosent mindre med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 25 prosent av kjøpesummen. I særlige tilfeller kan prisavslaget i stedet settes til hva det vil koste å få scooteren i mangelfri stand.

Heve kjøpet
Når selgeren har gitt uriktig informasjon om scooterens tilstand og det er vesentlige feil og mangler kan man også heve kjøpet. Det er en høy terskel for å heve kjøpet og det må vurderes konkret om du kan heve kjøpet eller ikke.

Send klage
Har du kjøpt en vare av en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder. Da har du en reklamasjonsrett på to år. Du bør sende selgeren en skriftlig klage med en gang og forklare hvorfor du er misfornøyd med kjøpet. Har du en verkstedsrapport kan du legge den ved i klagen. Du bør skrive hvilken løsningsmodel du ønsker (heve eller prisavslag). Du kan legge til at dersom du ikke får svar innen 7 dager vil du ta saken videre.

Ta saken til mekling

Hvis du får et avvisende svar, eller ikke noe svar i det hele tatt, kan du ta saken gratis inn til Forbrukertilsynet for mekling. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Send inn klage - Forbrukertilsynet

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 15.5.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål