Spørsmål og svar

Jeg har kjøpt en mobil av en privatperson med en mangel - hva gjør jeg?

Jente, 15

Jeg kjøpte en mobil på finn.no for noen dager siden og når den kom fant jeg ut at strømmen ikke en gang varte hele dagen. Strømmen skulle vare mer enn dag noe som den ikke gjorde. Selgeren sier at den er bare brukt i 3 måneder. Jeg spurte om hun kunnen sende kvittering med mobilen. Men hun gjorde det ikke! Så jeg spurte henne om hun kunne sende kvittering fordi mobilen hadde 5 års reklamasjon. Hun sendte kvittering, men jeg fant ut at hun fortsatt betaler for mobilen hver måned og at hun har 5/6 måneder å betale. Men det er ikke det som er problemet her. jeg spurte henne om hun hadde kjøpt mobilen helt ny eller pent brukt. Men hun sier at den er bare brukt tre månder. Hun sa at hun aldri har hørt at ice selger pent brukte mobiler, men det gjør de? Jeg kjøpte den fra hun for 4000kr men hun kjøpte den for 4990kr fra ice noe som betyr at den er brukt for en helt ny samsung galaxy s21 koster litt mer en 5000kr til ca. 6000kr. Hva skal jeg gjøre? skrur jeg på 4G blir strømmen fort tom.

Svar

Hei.

Dersom mobilen ikke er slik som den ble beskrevet i Finn.no annonsen kan du klage til selgeren. Du har to års reklamasjonsfrist når to private har handlet sammen, også selv om varen er brukt.

Vi anbefaler at du sender en skriftlig klage, enten via sms, via finn.no eller via e-post. Du kan skrive at selgeren har gitt deg uriktige opplysninger om telefonens tilstand og du derfor ønsker å heve kjøpet. Du kan legge til at dersom selgeren ikke samarbejder vil du ta saken videre. Du kan gi selgeren en svarfrist på 7 dager.

Dersom du ikke får positiv svar kan du registrere en sak mot selgeren hos Forbrukertilsynet. De tilbyr mekling og det er gratis. Siden du er under 18 år, kan en av dine foresatte klage saken inn på dine vegne.

Du finner lenke til klageprosedyren hos Forbrukertilsynet og fullmakstskjema her: Send inn klage - Forbrukertilsynet og Fullmaktsskjema - Forbrukertilsynet (onacos.no)

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 9.5.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål