Spørsmål og svar

Er redd for å bli anklaget for svindel dersom mine airpods er uekte?

Jente, 15

Hei, jeg har kjøpt meg airpods pro 2 på tise (brukt). Fikk ikke med noe kvittering, men fikk bekreftet at de var ekte via kundestøtte på Apple. Merker nå etter 1 måned ish at det er mye muffins med disse, akkurat nå vil de ikke koble seg til tlf min, macen min eller noe som helst, og når jeg fikk de så funket ikke lydfremheving og støydemping. Det står det er garanti ut mars 2024, men jeg er redd at hvis jeg drar på elkjøp og spør om å få nye (vennina mi har gjort d flere ganger og de spør ikke om kvittering eller noe, så lenge de ser de er ødelagte så pleier de å gi nye), men det jeg er redd for er at de ser at de er fake? fordi jeg er redd de er fake, har jo ikke noe kvittering og hvis de ser at de er fake så kan de vel anklage meg for svindel? Hvis jeg prøver å bytte noen fake til ekte…

Svar

Hei.

Dersom kundestøtten på Apple har bekreftet at dine airpods er uekte, kan Elkjøp neppe si at de er uekte. Men du vil nok ikke kunne reklamere på Airdpodsene dersom du ikke har kvittering eller garantibeviset. Du kan selvfølgelig forsøke å reklamere i en Elkjøp butikk, dersom det skulle oppstå et problem, forklarer du bare at du har kjøpt de brukt og at Apple har bekreftet at de er ekte.

Du kan eventuell høre med selgeren din om vedkommende kan sende deg kvitteringen og garantibeviset. Dersom selgeren ikke har kvittering/garantibeviset vil du neppe få et par nye av Elkjøp.

Når to privatpersoner handler, har du som kjøper to års reklamasjonsrett i følge kjøpsloven, du kan derfor istedet velge å reklamere til selgeren istedet. Du må starte med å sende en skriftlig klage til selgeren. Husk å ta vare på en kopi av den skriftlige klage til senere bruk.

Blir du avvist av selgeren eller får du ikke svar, kan du klage selgeren inn til Forbrukertilsynet. Siden du er under 18 år, kan dine foresatte klage saken inn på dine vegne. Du kan lese mer om klageprosedyren til Forbrukertilsynet her: Send inn klage - Forbrukertilsynet¨

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 8.9.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål