Spørsmål og svar

Ikke mottatt en vare jeg har kjøpt brukt- selger svarer ikke.

Gutt, 16

Jeg fant en ps5 på shpock en shopping app. Den kostet 2700, jeg tok kontakt med selgeren og fikk prutet ned prisen til 2000. Jeg sendte han adressen min sånn at han kunne sende den til meg. Han sendte bilde av pakken at han hadde pakket den inn og han sa han hadde tatt masse bobleplast inni pakken. Jeg vippset han 2000+frakt og han sa han kunne sende den innen 30 min. 40 min senere sendte han bilde av at han leverte pakken til hun i postkontoret. På bilde så pakken anderledes ut, han sa at han måtte bytte pakken. Bildene han sendte av pakken var dårlig kvalitet og kan ha vært fra nettet. Nå svarer ikke han meg lengre, jeg spurte om jeg kunne få se kvittering men han svarer ikke. Jeg ville egentlig at han skulle sende pakken først, men han sa at det var trygg handel pga man ser fult navn når man vippser. Jeg har enda ikke fått varsling på posten appen at det er en pakke på vei. Jeg vet hva navnet Hannes er og hvor han bor, hva burde jeg gjøre?

Svar

Hei.

Vi anbefaler at du starter med å sende en skriftlig klage til selgeren hvor du først og fremst ber om dokumentasjon på at pakken er sendt av selger, det vil oftest være kopi av kvitteringen som kan bevise dette. Du kan i tillegg be om sporingsnummer dersom selgeren har sendt pakke med sporing.

Du må skrive til selgeren at dersom pakken ikke er levert til deg innen 7 dager og han ikke fremlegger kvittering på at pakken er sendt vil du ta saken videre.

Du bør også melde fra til den platform du fant mobilen på, om at de har en bruker som er svindler. Platformen kan utestenge ham fra å bruke deres tjenester.

Dersom selger ikke kan bevise at pakken er sendt eller han ikke svarer etter at du har sendt en skriftlig klage, kan du:

- Politianmelde hendelsen, det kan hende at vedkommende har gjort dette tidligere og at politiet allerede har kjennskap til denne personen. For mer informasjon om hvordan du kan anmelde saken til Politiet, se her: Startside – Politiet.no

- Får du ikke hjelp fra politiet, har du mulighet for å klage vedkommende inn til Forbrukertilsynet. Du finner all nødvendig informasjon her: Klag til Forbrukertilsynet - Forbrukertilsynet


Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 6.9.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål