Kjøpte noe på Tise og pakken er ikke kommet frem.
Jente, 17
Hei. Jeg kjøpte noe av en person på tise og betalte med vipps. Personen sendte pakken uten sporing og posten mistet pakken. Hva skal jeg gjøre?
Svar
Hei.
Selger må kunne bevise at varen er sendt. Jeg anbefaler at du kontakter selger og spør om bevis på at varen er sendt (kvitteringen). Får du ikke tilsendt noe bevis så bør du kontakte Tise og forklare situasjonen og få loggført saken.
Har selgeren en kvittering på at varen er sendt er det i utgangspunktet avsenderen som skal kontakte selskapet som har stått for posttjenesten for å undersøke saken og eventuelt reklamere på en forsvundet pakke. Har postselskapet mistet pakken har du krav på at få kjøpesummen refundert av selgeren.
Du kan gi selgeren en frist på syv dager til å ordne opp. Får du verken pakke eller penger innen fristen kan du klage inn selger til Forbrukertilsynet.
Dersom du mener du er svindlet, kan du også anmelde dette til politiet, som da vil vurdere om de skal etterforske saken videre. Les mer om dette på politiets nettside om nettsvindel.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 1.11.2023
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål