Spørsmål og svar

Posten har mistet varen og avsender ordner ikke opp

Jente, 17

Hei. Jeg kjøpte noe av en person på tise og betalte med vipps. Personen sendte pakken uten sporing og posten mistet pakken. Jeg har bevis på at den er sendt. Har prøvd å få personen til å klage til posten men de kommer med unnskyldninger og svarer ikke. Jeg har skrevet på chat til personen at jeg kommer til å klage til forbrukertilsynet om de ikke kontakter posten men hun velger å ikke svare meg. Er bevis i chat nok til å klage til forbrukertilsynet?

Svar

Hei.

I utgangspunktet må Posten erstatte dette tapet. Posten har ansvaret for pakken fram til den er utlevert til mottakeren. Hvis pakken forsvinner underveis pga feil som de har gjort, så sier Postloven §28 at de må betale erstatning.

Det er den som har bestilt og betalt for frakten som har ansvar for å følge saken opp. Dersom selgeren har betalt er det i utgangspunktet selger som må kreve erstatning for den mistet pakken. Blir pakken ikke funnet av Posten har du krav på at få kjøpesummen for det du kjøpte refundert av selgeren.

Du kan be om å se korrespondansen mellom selgeren og Posten for å være sikker på at det selgeren påstår er riktig. Det skal være lett å få erstatning på verdien av en mistet pakke hos posten.

Du kan se på denne lenken her: Hvordan klage og reklamere hos Posten Bring

Dersom du ikke får pengene refundert av selgeren kan du klage vedkommende inn til Forbrukertilsynet. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Send inn klage - Forbrukertilsynet

Siden du er under 18 år år, kan en av dine foresatte klage til Forbrukertilsynet på dine vegne.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 6.11.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål