Sendt en pakke med Posten, men det er oppstått problemer i ettertid.
Jente, 17
Hei! Jeg solgte en ganske dyr jakke på Tise og sendte som pakke med posten. Som vanlig leverer jeg pakken inn på posten etter å ha kjøpt digitalt frimerke. Jeg leverte pakken sammen med to andre pakker som skulle til andre mottaker fra Tise. De to pakkene kom fram til mottaker, men jakken ble aldri levert. På posten sin app står det at den «venter innlevering», selvom jeg fysisk selv gikk til posten og leverte den inn. Har kontaktet kundeservice og fylt ut etterlysning, men hva skjer hvis de ikke finner den? Må jeg betale tilbake kjøperen for en pakke jeg helt klart leverte inn? Får posten ansvar for dette?
Svar
Hei.
I utgangspunktet må Posten erstatte dette tapet. Posten har ansvaret for pakken fram til den er utlevert til mottakeren. Hvis pakken forsvinner underveis pga feil som de har gjort, så sier Postloven § 28 at de må betale erstatning.
Det kan være at du må fremvise kvittering for avsendelsen.
Dersom det er deg som er fraktbetaler er det deg som må klage skriftlig til Posten. Er det kjøper av jakken som har betalt frakten må han/hun klage skriftlig til Posten.
Dersom det er deg som er fraktbetaler og Posten ikke finner pakken, skal du refundere kjøpesummen til kjøper av jakken.
Du kan lese mer om Posten sitt ansvar under avtalevilkår nr. 9: Posten Brings generelle leveringsvilkår for posttjenester
Jeg anbefaler deg å kontakte Postens kundeservice på mail. Hvis dette ikke løser saken, kan du sende inn saken til mekling hos Forbrukertilsynet. Dette er kostnadsfritt, men det kan ta tid pga sakspågang. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Send inn klage - Forbrukertilsynet
Håper dette var til hjelp.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 21.8.2023
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål