Spørsmål og svar

Posten har mistet min pakke - hva gjør jeg?

Gutt, 20

Jeg mottok en pakke fra Sverige som jeg sendte i retur. Pakken ble sendt uten sporingsnummer. Selskapet jeg bestilte fra har ikke mottatt pakken, det har gått 1.5 mnd. Posten kan ikke finne pakken, det kan heller ikke PostNord i Sverige. Pakken har en verdi av ca 2'500 kroner. Når jeg besøker posten er deres beste svar at jeg må vente og håpe på det beste. Hva er beste fremgangsmåte for å finne pakken og/eller få refundert beløpet mitt som er tapt?

Svar

Hei.

Posten har ansvaret for pakken fram til den er utlevert til mottakeren. Hvis pakken forsvinner underveis pga feil som de har gjort, så sier Postloven §28 at de må betale erstatning.

Jeg anbefaler deg å kontakte Postens kundeservice skriftlig Oversikt over de forskjellige kontaktpunktene til kundeservice i Posten

Hvis dette ikke løser saken, kan du sende inn saken til mekling hos Forbrukertilsynet. Dette er kostnadsfritt, men det kan ta tid pga sakspågang. Du finner mer informasjon om klageprosedyren her: Forbrukertilsynet

Lykke til, så håper jeg du får en rask og god løsning på saken!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 26.10.2023

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål