Pakken har forsvunnet. Kan jeg kreve erstatning?
Gutt, 17
Hei Jeg solgte jakken min på Finn og var klar for å sende den til han via posten. Jeg gikk til posten og sa til personen i kassen at jeg skal sende denne pakken som pakke med sporing. Hun forsto alt og spurte ikke noe tilbake. Hun printer ut kvitteringen til meg og plasser pakken for sending. Det har gått 1 uke og han som kjøpte jakke av meg sender melding og sier at han ikke har fått pakken. Jeg sjekker kvitteringen for å sjekke sporingsnummer, men finner den ikke på kvitteringen. Jeg går til posten og forteller dem hvor er sporingsnummeret jeg finner den ikke, så sier personen i kassa at den har blitt sendt som brev. Da tenkte jeg hva jeg betalte for å sende det som pakke med sporingsnummer. Tillegg til det koster det 170kr for å sende det med sporingsnummer. personen i kassa tok 175kr fra mg og sendte det ikke som pakke, men brev. Nå vet jeg ikke hvor pakken er og alt er pga at personen i kassa gjorde jobben sin feil. Krever erstatning, hvem skal erstatte dette?
Svar
Hei!
I utgangspunktet må Posten erstatte dette tapet. Posten har ansvaret for pakken fram til den er utlevert til mottakeren. Hvis pakken forsvinner underveis pga feil som de har gjort, så sier Postloven §28 at de må betale erstatning.
Jeg anbefaler deg å kontakte Postens kundeservice, f.eks på telefon eller på mail. Hvis dette ikke løser saken, kan du sende inn saken til mekling hos Forbrukertilsynet. Dette er kostnadsfritt, men det kan ta tid pga sakspågang:
Forbrukertilsynet
Lykke til, så håper jeg du får en rask og god løsning på saken!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 9.3.2022
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål