Spørsmål og svar

Har returnert klær, men får beskjed om at jeg må betale

Gutt, 18

Hei, jeg har bestilt klær fra asos.com med klarna. Det er 10 klesplagg som er til sammen verdt 5000 kr. Jeg fikk pakka med klær og etter en uke bestemte jeg meg for å returnere de siden de ikke passa. Jeg fulgte returinstruksjonene som fulgte med pakka. Pakka måtte returneres til Polen og jeg måtte betale 600 kr for returen som jeg trodde var gratis. Omtrent tre uker senere sjekker jeg på posten hvor pakka er ved å bruke sporingsnummer og der står det "Sendingen er forsøkt levert, men adressaten er ikke funnet. Sendingen er returnert til avsender." I etterkant leste jeg kundeanmeldelser av asos og mange beskriver det samme problemet og sier at nettsida er svindel. I tillegg har nettsida ingen kundeservice, ingen ekte person jeg kan snakke med, men bare en robot chat. Så det er umulig å ta kontakt med dem om dette. Jeg har fått varsel fra klarna om at jeg må betale, men etter at jeg forklarte til dem at pakka er egentlig returnert, satt de fakturaen på pause i 3uker. Hva skal jeg gjøre?

Svar

Hei!

Forstår at du blir frustrert når du opplever dette. Jeg anbefaler deg først å prøve å sende en e-post til Asos, hvor du ber dem om å stanse fakturaen fra Klarna. Ser du skriver at det er vanskelig å komme i kontakt med kundeservice, men du kan forsøke denne e-postadressen: care@asos.com

Hvis de fortsatt ikke svarer, kan du forsøke å kontakte Klarna igjen og spørre om de kan hjelpe til med å kontakte Asos.

Dersom dette ikke løser situasjonen, kan er det mulig å sende inn saken til mekling hos Forbrukertilsynet. Dette er gratis, men det kan ta litt tid pga sakspågang. Men i mellomtiden kan du si til Klarna at du er uenig i fakturaen, og at du ønsker å vente til Forbrukertilsynet har meklet saken din.

Forbrukertilsynet

Lykke til, så håper jeg det løser seg raskt!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet



Besvart: 8.3.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål