Svindlet på Tise. Hva kan jeg gjøre?
Jente, 15
Hei, her om dagen kjøpte jeg et par øredobber på nettsiden Tise hvor man kan legge ut egne annonser. Da det hadde gått omtrent 5 virkedager spurte jeg hvor pakket hadde blitt av, men fikk til svar at det kunne ta 7-12 virkedager med posten (jeg har allerede betalt for varen). Det har nå gått 17 virkedager, men nå nekter selgeren å gi pengene tilbake for pakken som aldri kom fram. Skjønner dette om det har blitt problemer med posten eller lignende, men blir mistenksomt når jeg ikke en gang får se bilde av kvitteringen for sendingen hun bestilte via Internett. Hun sier hun ikke kan finne den igjen, men det er vel så enkelt at man kan bruke søkeord i innboksen i mailen sin? Hørtes ut som en dårlig unnskylding og lurer på om jeg ha blitt svindlet. Kan jeg gjøre noe med det for å pengene tilbake?
Svar
Hei Jente 15 år.
Det var leit å høre at du skulle oppleve å bli svindlet på Tise sin plattform!
Vi anbefaler at du sender selger en siste klage hvor du gjør henne oppmerksom på at dersom hun ikke refunderer beløpet innen 3 dager vil du ta saken videre.
Dersom du ikke mottar pengene eller ikke får svar anbefaler vi at du tar saken videre.
Vi anbefaler at du tar skjermbilder av annonsen og meldingene så du har dokumentasjon i saken. Hvis annonsen allerede er slettet kan du kontakte Tise sin kundeservice for å få tilsendt annonsen. Du kan også forklare Tise at vedkommende bruker har svindlet deg, så kan de loggføre dette i sine systemer.
Kjenner du navnet på selger kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. For å kunne klage skal man være myndig. Du kan derfor spørre dine foreldre eller noen andre som er myndige om de kan fremme saken på dine vegne. Har du betalt med Vipps kan sjekke hva navnet er i appen.
Det er gratis å få saken meklet. Merk at mekling er frivillig og selgeren kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en bindende avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til selgeren.
For mer informasjon om klageprosedyren hos Forbrukertilsynet kan du lese her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide
Kjenner du ikke til personens identitet kan du anmelde saken hos Politiet.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 15.12.2021
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
