Spørsmål og svar

Svindlet på Tise - hva kan jeg gjøre?

Jente, 16

Hei. Jeg har blitt svindlet på Tise og jeg får ikke tatt saken videre. Har betalt 300 som virker som lite penger men for en 16 åring er det ganske mye penger. Selgeren har ikke svart på nesten 1 måned nå, og jeg har full dokumentasjon på at jeg har betalt (vipps), bevis på at de ikke svarer og noen ganger bare leser meldingene mine, og at varen aldri ble sendt med helthjem. Jeg klagde til tise men de tar ikke saken videre og oppfordrer til å for eksempel kontakte forburkertilsynet, men jeg er 16 år og foreldrene mine er ganske opptatt nå om dagen til å kunne hjelpe meg med denne situasjonen. Dessuten vil jeg ikke stresse dem. Men jeg har telefonnummer til familien hennes via gulesider og lurte på om det er lovlig å kontakte moren hennes? Eller kan jeg bli straffet for å ringe å spørre om å ordne opp? Jeg vet virkelig ikke hva mer jeg kan gjøre, så dette er siste alternativ, å kontakte folk hun kjenner. Takk på forhånd for svar!

Svar

Hei.

Det var leit å høre at du skulle oppleve å bli svindlet på Tise sin plattform!

Ja, du kan gjerne skrive til en foresatt til selgeren for å gjøre oppmerksom på den uheldige atferd selger har.

Får du ikke positiv respons på å involvere familiemedlemmer anbefaler vi at du varsler selger om at du kommer til å ta saken videre.

Vi anbefaler at du tar skjermbilder av annonsen og meldingene så du har dokumentasjon i saken. Hvis annonsen allerede er slettet kan du kontakte Tise sin kundeservice for å få tilsendt annonsen. Du kan også forklare Tise at vedkommende bruker har svindlet deg, så kan de loggføre dette i sine systemer. Tise burde utestenge selgeren fra plattformen så vedkommende ikke kan svindle andre.

Du kan klage saken inn til Forbrukertilsynet. For å kunne klage skal man være myndig. Du må nok involvere n av dine foreldre så de kan registrer saken på dine vegne. Det tar ikke mer enn 5-10 minutter å registrere en sak.

Det er gratis å få saken meklet. Merk at mekling er frivillig og selgeren kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en bindende avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til selgeren.

For mer informasjon om klageprosedyren hos Forbrukertilsynet kan du lese her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 27.10.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål