Spørsmål og svar

Blitt lurt på Tise appen.

Jente, 16

Heii! Jeg kjøpte en kjole på tise så jeg betalte 550kr for, i annonsen står det att kjolen har ingen bruksmerker, og att den er i størrelse s. Når jeg fikk den så var den full av solkrem og i størrelse m. Har prøvd og kontaktet hun som selgte den men hun nekter og ta den i retur og gi meg tilbake pengene. Aner ikker hva jeg skal gjør siden hun så og si har lurt meg. Går det ann og annmelde de eller er ikke det noe man annmelder? Trenger svar fort!

Svar

Hei.

Det var leit å høre at du skulle oppleve å bli lurt på Tise sin plattform!

Vi anbefaler at du sender selger en siste skriftlig klage hvor du gjør vedkommende oppmerksom på at dersom pengene ikke refunderes innen 3 dager vil du ta saken videre.

Dersom du ikke mottar pengene innen for fristen eller ikke får svar, anbefaler vi at du tar saken videre.

Vi anbefaler at du tar skjermbilder av annonsen og meldingene så du har dokumentasjon i saken. Hvis annonsen allerede er slettet kan du kontakte Tise sin kundeservice for å få tilsendt annonsen. Du kan også forklare Tise at vedkommende bruker har lurt deg, så kan de loggføre dette i sine systemer og eventuell gi brukeren en advarsel.

Kjenner du navnet på selger kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. For å kunne klage skal man være myndig. Du kan derfor spørre dine foreldre eller noen andre som er myndige om de kan fremme saken på dine vegne. Har du betalt med Vipps kan sjekke hva navnet er i appen.

Det er gratis å få saken meklet. Merk at mekling er frivillig og selgeren kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en bindende avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til selgeren.

For mer informasjon om klageprosedyren hos Forbrukertilsynet kan du lese her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 13.9.2023

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål