Svindlet påTise - Hva gjør jeg?
Jente, 13
Hei. Jeg bestilte en bukse på tise her om dagen. Har bestilt mangee ganger på tise før og har aldri blitt scammet eller noe! Men nå har jeg blitt det. Jeg vippset over 400kr til den såkalte «vennen» til personen jeg kjøpte buksen av. Dagen etter jeg vippset så hadde personen blokkert meg på både tise og vipps. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre?. Jeg har ikke så veldig lyst til og dra med mamma og pappa inn i det her heller.
Svar
Hei Jente 13 år.
Det var leit å høre at du skulle oppleve å bli svindlet på Tise sin plattform!
Vi anbefaler at du sender selger en siste klage hvor du gjør vedkommende oppmerksom på at dersom selge ikke refunderer beløpet innen 3 dager vil du ta saken videre.
Dersom du ikke mottar pengene eller ikke får svar anbefaler vi at du tar saken videre.
Vi anbefaler at du tar skjermbilder av annonsen og meldingene så du har dokumentasjon i saken. Hvis annonsen allerede er slettet kan du kontakte Tise sin kundeservice for å få sendt annonsen på e-post. Du kan også forklare Tise at vedkommende bruker har svindlet deg, så kan de loggføre dette i sine systemer.
Kjenner du navnet på selger kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. For å kunne klage skal man være myndig, altså 18 år. Hvis du ikke vil involvere dine foreldre, må du høre med annen person over 18 år om vedkommende kan fremme saken på dine vegne. Har du betalt med Vipps kan du sjekke hva navnet er i appen.
Det er gratis å få saken meklet. Merk at mekling er frivillig og selgeren kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en bindende avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til selgeren.
For mer informasjon om klageprosedyren hos Forbrukertilsynet kan du lese her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide
Kjenner du ikke til personens identitet kan du anmelde saken hos Politiet.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 19.1.2022
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
