Spørsmål og svar

Ble svindlet på Tise - hva kan jeg gjøre?

Jente, 13

Hei, jeg har blitt svindlet på Tise er jeg har på jeg har andmelt brukeren på tise for svindle til tise det en veske som jeg betalte 1200 kroner for jeg har null anelse om hva jeg skal gjøre nå er det nesten 2 uker siden jeg trodde først det bare tok litt tid men nå er jeg helt sikker på at hun har svindlet meg jeg betalte via vips jeg har tatt bilde av nummeret og det egentlig navnet hennes tok også bilde av samtalen Tise brukeren het noe annet en det egentlig navnet hennes hva bør jeg gjøre har ingen anelse

Svar

Hei.

Det var leit å høre at du skulle oppleve å bli svindlet på Tise sin plattform!

Vi anbefaler at du sender selger en siste klage hvor du gjør henne oppmerksom på at dersom hun ikke refunderer beløpet innen 3 dager vil du ta saken videre.

Dersom du ikke mottar pengene eller ikke får svar anbefaler vi at du tar saken videre.

Vi anbefaler at du tar skjermbilder av annonsen og meldingene så du har dokumentasjon i saken. Hvis annonsen allerede er slettet kan du kontakte Tise sin kundeservice for å få tilsendt annonsen. Du kan også forklare Tise at vedkommende bruker har svindlet deg, så kan de loggføre dette i sine systemer.

Kjenner du navnet på selger kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. For å kunne klage skal man være myndig. Du kan derfor spørre dine foreldre eller noen andre som er myndige om de kan fremme saken på dine vegne. Har du betalt med Vipps kan sjekke hva navnet er i appen.

Det er gratis å få saken meklet. Merk at mekling er frivillig og selgeren kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en bindende avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til selgeren.

For mer informasjon om klageprosedyren hos Forbrukertilsynet kan du lese her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide

Kjenner du ikke til personens identitet kan du anmelde saken hos Politiet..

Håper det var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 4.9.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål