Spørsmål og svar

Svindlet på Tise - Hva gjør jeg?

Gutt, 16

Jeg kjøpte en genser på Tise men tror jeg ble svindla. Hvis jeg anmelder dette hva vil skje. Får jeg pengene tilbake? Og hvordan gjør jeg det?

Svar

Hei Gutt 16 år.

Det var leit å høre at du skulle oppleve å bli svindlet på Tise sin plattform.

Vi anbefaler at du sender selger en siste klage hvor du gjør selgeren oppmerksom på at dersom du ikke mottar pengene eller genseren innen 5 dager vil du ta saken videre.

Dersom du verken mottar penger eller genser innenfor den gitte fristen anbefaler vi at du tar saken videre.

Vi anbefaler at du tar skjermbilder av annonsen og meldingene så du har dokumentasjon i saken. Hvis annonsen allerede er slettet kan du kontakte Tise sin kundeservice for å få tilsendt annonsen. Du kan også forklare Tise at vedkommende bruker har svindlet deg, så kan de loggføre dette i sine systemer.

Kjenner du navnet på selger kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. For å kunne klage skal man være myndig. Du kan derfor spørre dine foreldre eller noen andre som er myndige om de kan fremme saken på dine vegne. Har du betalt med Vipps kan du sjekke navnet på selgeren i appen.

Det er gratis å få saken meklet. Merk at mekling er frivillig og selgeren kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en bindende avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til selgeren.

For mer informasjon om klageprosedyren hos Forbrukertilsynet kan du lese her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide

Kjenner du ikke til personens identitet kan du anmelde saken hos Politiet.

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 5.12.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål