Svindlet på Tise-appen, hva kan jeg gjøre?
Gutt, 17
Hei, Har blitt svindlet på en app som heter ‘’tise’’ av noen her i Norge. Ble lovet et par headset, men fikk kun en eske. Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? Er det mulig å få pengene tilbake?
Svar
Hei Gutt 17 år.
Det var leit å høre at du skulle oppleve å bli svindlet på Tise sin plattform!
Vi anbefaler at du sender "selger" en siste skriftlig klage hvor du gjør vedkommende oppmerksom på at dersom pengene ikke refunderes innen 3 dager vil du ta saken videre.
Dersom du ikke mottar pengene innen for fristen eller ikke får svar, anbefaler vi at du tar saken videre.
Vi anbefaler at du tar skjermbilder av annonsen og meldingene så du har dokumentasjon i saken. Hvis annonsen allerede er slettet kan du kontakte Tise sin kundeservice for å få tilsendt annonsen. Du kan også forklare Tise at vedkommende bruker har svindlet deg, så kan de loggføre dette i sine systemer.
Kjenner du navnet på selger kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. For å kunne klage skal man være myndig. Du kan derfor spørre dine foreldre eller noen andre som er myndige om de kan fremme saken på dine vegne. Har du betalt med Vipps kan sjekke hva navnet er i appen.
Det er gratis å få saken meklet. Merk at mekling er frivillig og selgeren kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en bindende avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til selgeren.
For mer informasjon om klageprosedyren hos Forbrukertilsynet kan du lese her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide
Kjenner du ikke til personens identitet kan du anmelde saken hos Politiet.
På hjemmesiden til Tise skriver de følgende anbefaling hvis du har vært utsatt for svindel:
"Dersom du tror du har blitt utsatt for en svindel ønsker vi å hjelpe deg. Du kan rapportere den aktuelle brukeren direkte i appen via brukerens profil. Alternativt kan du sende oss en henvendelse via kontaktskjemaet vårt. Ta også med brukernavn på den andre parten og TiseID for handelen. Vi oppfordrer også å anmelde forholdet til politiet og vil da bistå med ytterligere informasjon ved forespørsel."
Vi anbefaler deg i tillegg å kontakte banken din og forsikringsselskapet ditt.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 24.8.2022
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
