Spørsmål og svar

Ble lurt av en selger på Tise.

Jente, 19

Hei, Jeg har kjøpt en mobiltelefon via Tise for 360kr. Etter å ha sendt pengene via Vipps, fikk jeg et sporingsnummer. Posten oppdaterte meg om at “pakken ikke ble lagt i pakkeboksen, og er derfor ikke lenger registrert som innlevert.” Selgeren sa hun var i Lillehammer, men sendte fra Jessheim, noe som gjør meg skeptisk. I tillegg har jeg fått informasjon om at telefonnummeret hennes har blitt rapportert gjennom 180.no. Jeg føler meg usikker og utnyttet i denne situasjonen, og jeg lurer på om dette er en kjent metode for svindel. Etter å ha ventet i flere dager uten ny informasjon, har jeg forsøkt å kontakte henne uten hell, og hun svarer ikke på meldinger eller telefon. Dette gir meg inntrykk av at hun bevisst unngår kommunikasjon. Jeg er veldig frustrert over situasjonen og lurer på hvilke tiltak jeg kan ta for å få pengene mine tilbake. Jeg ønsker også å vite om det er mulig å anmelde saken til politiet, og hva prosessen i så fall innebærer. Takk for hjelpen

Svar

Hei Jente 19 år.

Vi anbefaler at du sender "selger" en siste skriftlig klage hvor du gjør vedkommende oppmerksom på at dersom pengene ikke refunderes innen 3 dager vil du ta saken videre.

Dersom du ikke mottar pengene innen for fristen eller ikke får svar, anbefaler vi at du tar saken videre.

Vi anbefaler at du tar skjermbilder av annonsen og meldingene så du har dokumentasjon i saken. Hvis annonsen allerede er slettet kan du kontakte Tise sin kundeservice for å få tilsendt annonsen. Du kan også informere Tise om at vedkommende bruker har svindlet deg, så kan de loggføre dette i sine systemer.

hjemmesiden til Tise skriver de følgende anbefaling hvis du har vært utsatt for svindel:

"Dersom du tror du har blitt utsatt for en svindel ønsker vi å hjelpe deg. Du kan rapportere den aktuelle brukeren direkte i appen via brukerens profil. Alternativt kan du sende oss en henvendelse via kontaktskjemaet vårt. Ta også med brukernavn på den andre parten og TiseID for handelen. Vi oppfordrer også å anmelde forholdet til politiet og vil da bistå med ytterligere informasjon ved forespørsel."

Kjenner du navnet på selger kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. For å kunne klage skal man være myndig. Du kan derfor spørre dine foreldre eller noen andre som er myndige om de kan fremme saken på dine vegne. Har du betalt med Vipps kan sjekke hva navnet er i appen.

Merk at mekling er frivillig og selgeren kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en bindende avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til selgeren.

For mer informasjon om klageprosedyren hos Forbrukertilsynet kan du lese her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide

Kjenner du ikke til personens identitet kan du anmelde saken hos Politiet.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 4.10.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål