Spørsmål og svar

Har ikke mottatt bukser jeg har kjøpt på Tise?

Jente, 14

Hei, jeg kjøpte en bukse på tise for 200 inkl fralt for sånn tre uker siden og hun har enda ikke sendt den. Jeg bestilte liksom ikke via appen, men vipset hun vare og stolte på at hun sendte meg den siden hun hadde fått bra reviews tidligere. Men jeg har nå mast om og få den og hun sa for litt siden at hun hadde sendt den, men jeg har ikke fått noe melding om det eller mottatt pakken. Så da betyr det at hun ikke har sendt den. Skulle nå skjekke om hun hadde svart, men så så jeg at brukeren var slettet. Jeg har jo fortsatt nummeret jeg vipset og har sendt vipskrav ol å få pengene tilbake. Men om hun ikke gjør dette kan jeg da anmelde hun? Sånn jeg vet ikke om jeg orker å faktisk anmelde siden det ikke var så mye. Men kanskje om jeg bare sier at jeg skal anmelde at det hjelper og hun gir emg pengene tilbake?

Svar

Hei.

Det var leit å høre at du skulle oppleve å bli svindlet på Tise sin plattform!

Vi anbefaler at du sender "selger" en siste skriftlig klage hvor du gjør vedkommende oppmerksom på at dersom buksene ikke er mottatt eller pengene ikke refunderes innen 3 dager vil du ta saken videre.

Dersom du ikke mottar buksene/pengene innen for fristen eller ikke får svar, anbefaler vi at du tar saken videre.

Vi anbefaler at du tar skjermbilder av annonsen og meldingene så du har dokumentasjon i saken. Hvis annonsen allerede er slettet kan du kontakte Tise sin kundeservice for å få tilsendt annonsen. Du kan også forklare Tise at vedkommende bruker har svindlet deg, så kan de loggføre dette i sine systemer.

Kjenner du navnet på selger kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. For å kunne klage skal man være myndig. Du kan derfor spørre dine foreldre eller noen andre som er myndige om de kan fremme saken på dine vegne. Har du betalt med Vipps kan sjekke hva navnet er i appen.

Det er gratis å få saken meklet. Merk at mekling er frivillig og selgeren kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en bindende avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til selgeren.

For mer informasjon om klageprosedyren hos Forbrukertilsynet kan du lese her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide

hjemmesiden til Tise skriver de følgende anbefaling hvis du har vært utsatt for svindel:

"Dersom du tror du har blitt utsatt for en svindel ønsker vi å hjelpe deg. Du kan rapportere den aktuelle brukeren direkte i appen via brukerens profil. Alternativt kan du sende oss en henvendelse via kontaktskjemaet vårt. Ta også med brukernavn på den andre parten og TiseID for handelen. Vi oppfordrer også å anmelde forholdet til politiet og vil da bistå med ytterligere informasjon ved forespørsel."

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 23.10.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål