Spørsmål og svar

Svindlet på Tise - hva gjør jeg?

Jente, 16

Hei! Jeg har bestilt et produkt hos en selger på Tise, og mistenker å ha blitt svindlet. Jeg vippse pengene + frakt til selgeren og selgeren skulle sende pakken med posten med sporing. Nå har det gått såpass lang tid at jeg skulle ha fått pakken, men har ikke det. Jeg prøvde da å skrive til selgeren men det står at brukeren er utestengt, og jeg klarer ikke å sende melding. Hva gjør jeg???

Svar

Hei Jente 16 år.

Det var leit å høre at du er blitt svindlet på Tise sin plattform.

Vi anbefaler at du sender motparten en siste skriftlig klagevia Vipps, hvor du gjør vedkommende oppmerksom på at dersom pengene ikke refunderes innen 3 dager vil du ta saken videre.

Dersom du ikke mottar pengene innen fristen eller ikke får svar, anbefaler vi at du tar saken videre.

Vi anbefaler at du tar skjermbilder av annonsen og meldingene så du har dokumentasjon i saken. Hvis annonsen allerede er slettet kan du kontakte Tise sin kundeservice for å få tilsendt annonsen. Du kan også forklare Tise at vedkommende bruker har svindlet deg, så kan de loggføre dette i sine systemer.

Kjenner du navnet på selger kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. For å kunne klage skal man være myndig. Du kan derfor spørre dine foreldre eller noen andre som er myndige om de kan fremme saken på dine vegne. Har du betalt med Vipps kan sjekke hva navnet er i appen.

Det er gratis å få saken meklet. Merk at mekling er frivillig og selgeren kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en bindende avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til selgeren.

For mer informasjon om klageprosedyren hos Forbrukertilsynet kan du lese her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide

Kjenner du ikke til personens identitet kan du anmelde saken hos Politiet.

hjemmesiden til Tise skriver de følgende anbefaling hvis du har vært utsatt for svindel:

"Dersom du tror du har blitt utsatt for en svindel ønsker vi å hjelpe deg. Du kan rapportere den aktuelle brukeren direkte i appen via brukerens profil. Alternativt kan du sende oss en henvendelse via kontaktskjemaet vårt. Ta også med brukernavn på den andre parten og TiseID for handelen. Vi oppfordrer også å anmelde forholdet til politiet og vil da bistå med ytterligere informasjon ved forespørsel."

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 19.4.2024

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål