Spørsmål og svar

Blitt svindlet på Tise - Hva gjør jeg?

Jente, 16

Hei! Jeg tror jeg har blitt svindlet. Jeg kjøpte en vare gjennom Tise og brukte Vipps som betalingsmetode. Selgeren lovet å sende pakken, men nå svarer hun ikke og ignorerer meg helt. Det har gått 4 måneder og jeg vurderer å anmelde saken, men lurer på hvordan jeg bør gå frem. Jeg har allerede rapportert det til Tise, men de ser ikke ut til å gjøre noe. Er det verdt å anmelde, selv om jeg bare har tapt omtrent 400 kr?

Svar

Hei Jente 16 år.

Det var kjedelig å lese den knipen du har havnet i og at du mest sannsynlig har blitt svindlet av en uærlig selger på Tise.

Politianmelde
Du bør anmelde saken til politiet. Det neste steget er at du gir politiet alt av informasjon du har om saken, det være seg alt om brukeren på Tise, nummeret du overførte pengene til osv. Dette er informasjon som kan være med å identifisere personen. Det vil ofte ta litt tid før du får tilbakemelding fra politiet, men du må gjerne ta kontakt med dem etter hvert hvis du mener det tar for lang tid.

Gi beskjed til Tise
hjemmesiden til Tise skriver de følgende anbefaling hvis du har vært utsatt for svindel:

"Dersom du tror du har blitt utsatt for en svindel ønsker vi å hjelpe deg. Du kan rapportere den aktuelle brukeren direkte i appen via brukerens profil. Alternativt kan du sende oss en henvendelse via kontaktskjemaet vårt. Ta også med brukernavn på den andre parten og TiseID for handelen. Vi oppfordrer også å anmelde forholdet til politiet og vil da bistå med ytterligere informasjon ved forespørsel."

Uavhengig av om politiet hjelper deg eller ikke er det viktig å få det anmeldt, det kan være at de allerede har fått tidligere anmeldelser fra andre enn deg.

Forbrukertilsynet
Dersom du ikke får hjelp av Politiet eller Tise, og du kjenner navnet til motparten kan du ta saken til Forbrukertilsynet for mekling. Det er verdt å merke seg at meklingen er basert på frivillighet, deltar motparten ikke i meklingen må man eventuell klage videre til forbrukerklageutvalget. Du finner all nødvendig informasjon her: Send inn klage - Forbrukertilsynet. Det koster per i dag 262 kr, så du må vurdere selv om du ønsker å bruke tid og penger på dette. Siden du er under 18 år, kan dine foresatte klage saken inn på dine vegne

Guide for bruktkjøp
Forbrukerrådet har laget en guide for hvordan du bør gå frem ved bruktkjøp du finner guiden her: Bruktkjøp – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 13.1.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål