Blitt svindket på Tise - hva gjør jeg?
Gutt, 13
Hei. Jeg var veldig interessert i noen diemme sko på Tise. Kontakta karen og overførte pengene via Vipps. Han sa han leverte skoa, men svarte aldri på hvilken leverandør som ble brukt eller sporingsnummer på pakken. Finner ikke info på verken navnet eller tlf nummer på 1881 eller gule sider. Nå 2-3 uker etter er brukeren utestengt fra Tise. Kan jeg på noen måte få pengene tilbake. Snakk om et par tusen. Takk
Svar
Hei Gutt 13 år.
Leit å lese den knipen du har havnet i og at du mest sannsynlig har blitt svindlet av en uærlig selger på Tise.
Politianmelde
Du bør anmelde saken til politiet. Det neste steget er at du gir politiet alt av informasjon du har om saken, det være seg alt om brukeren på Tise og telefonnummer osv. Dette er informasjon som kan være med å identifisere personen. Det vil ofte ta litt tid før du får tilbakemelding fra politiet, men du må gjerne ta kontakt med dem etter hvert hvis du mener det tar for lang tid.
Uavhengig av om politiet hjelper deg eller ikke er det viktig å få det anmeldt, det kan være at de allerede har fått tidligere anmeldelser fra andre enn deg. 
Klag til Forbrukertilsynet
Dersom du ikke får hjelp av Politiet eller Tise, og du kjenner navnet til motparten kan du ta saken til Forbrukertilsynet for mekling. Det er verdt å merke seg at meklingen er basert på frivillighet, deltar motparten ikke i meklingen må man eventuell klage videre til Forbrukerklageutvalget. Du finner all nødvendig informasjon her: Send inn klage - Forbrukertilsynet
Siden du er under 18 år, kan du be en av ine foresatt klage saken inn på dine vegne.
Forbrukerrådet har laget en guide for hvordan du bør gå frem ved bruktkjøp du finner guiden her: Bruktkjøp – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)
Fremtidige kjøp
Husk at det er viktig å være forsiktig med kjøp av dyre varer fra personer du ikke kjenner, spesielt på plattformer der du ikke har mulighet til å bekrefte selgerens identitet eller tilstand på varene.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 8.8.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
