Har betalt for airpods, men selgeren svarer meg ikke lenger
Jente, 16
Hei, jeg kjøpte nylig et par med AirPods pro på tise. Jeg la inn bud via tise, men selger ville helst ha betaling via vipps. Han sendte nummeret til en jente, som ikke matcha navnet han hadde på tise. Jeg spurte han om dette var riktig nummer, også svarte han ja, så jeg twnkte ikke mer på det. Selger sa han skulle få sendt varen over helga, men idag når jeg skulle spør om sporingsnummer står det at brukeren hans er utestengt. Jeg har prøvd å ringe og sende melding til nummeret jeg betalte til uten hell. Det går heller ikke an å sende melding til ho på vipps, og er redd for at jeg har blitt svindla. Hva skal jeg gjøre nå??
Svar
Hei! 
Veldig leit å høre at du har opplevd dette! 
Jeg anbefaler at du tar skjermbilder av chatten og annonsen på Tise, slik at du har bevis på at inngikk en avtale med selgeren. Dersom du har mistanke om at denne selgeren driver med svindel, er det mulig å anmelde saken til Politiet. Ta gjerne kontakt med Politiet for å undersøke hvordan du skal gå fram: 
Politiet
Dersom Politiet sier at de ikke har mulighet til å forfølge denne saken videre, kan du sende inn saken til mekling hos Forbrukertilsynet. Dette er en mulighet dersom du vet navnet på den som skulle selge deg Airpods. Man må være 18 år for å sende inn en sak til Forbrukertilsynet, så spør gjerne en av foreldrene dine om hjelp hvis du skal gjøre dette:
Forbrukertilsynet
Før du anmelder saken eller sender inn til Forbrukertilsynet, kan du forsøke å gi selgeren en "siste sjanse" først. Kanskje du kan sende ham en SMS og skrive at dersom du ikke får tilbake pengene innen 7 dager, kommer saken til å anmeldes. 
Lykke til, så håper jeg at det løser seg raskt!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 30.7.2021
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
