Jeg tror jeg har blitt svindlet på Finn
Gutt, 15
Tror jeg har blitt svindlet på finn.. har forhåndsbetalt ett kamera av en fyr som skulle sendt det for 3 dager siden. Ikke hørt noe fra han siden da. Prøvd å kontake på finn, ringt og sendt melding og messenger. Ingen svar, han har ikke lest meldingene mine en gang. Ingen ting tyder på at han har blokkert meg. Har navnet hans, tlf nummer, adresse. Det som er rart er at fyren har bankid verifisert finn profilen samt 3 10-er vurderinger. Han har også vært på finn i 6 år. Hva kan være motivet hans til å lure meg? Han har familie og god inntekt men likevel så gjør han dette. Hva bør jeg gjøre? Det er snakk om 2500kr så vet at politiet ikke gidder å løfte en finger. Hvordan kan jeg sørge for at JEG vet at han har lest meldingen min?
Svar
Hei! 
Dette høres ikke ut som en typisk svindel, siden du forteller at han er verifisert med bankID, har vært på finn i 6 år osv. Men hvem vet? 
Hvis han ikke har svart deg ennå, kan du forsøke å sende ham en siste melding. Send gjerne meldingen både på SMS, Messenger osv. Her kan du skrive at han -må- sende deg kameraet så fort som mulig, hvis ikke må han betale tilbake pengene dine. Skriv også at du gir ham en frist på maks 7 dager på å svare. 
Dersom han fortsatt ikke svarer innen fristen du ga ham, så er det mulig å sende inn saken til mekling hos Forbrukertilsynet. Dette er kostnadsfritt, men det kan ta tid fordi de har mange saker som behandles: 
https://www.forbrukertilsynet.no/
Spør gjerne en forelder om hjelp til å sende inn saken. I tillegg kan du også anmelde saken til Politiet. Dessverre er det slik som du skriver: Det kan nok hende at Politiet ikke forfølger saken videre. Men jeg tenker det er viktig at man anmelder nettsvindel uansett - Kanskje mange anmeldelser vil føre til at Politiet får flere ressurser i framtiden? 
Lykke til, så håper jeg det løser seg raskt!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 29.3.2022
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål